McLaren Honda MP4 – 4 uit 1988

Het is te hopen van niet voor de onze Zuiderburen die hun landgenoot Stoffel Vandoorne graag zien schitteren. Maar Honda lijkt voor het derde opeenvolgende jaar weer een ‘GP2-motor’ te hebben afgeleverd…

Met het chassis lijkt alles wel goed te zitten, maar dat weten we ook weer niet zeker omdat de motor weer eens problematisch blijkt te zijn.

Erger nog: het lijkt niet helemaal duidelijk wat de technische problemen met de MCL32 precies zijn.

Naar het schijnt heeft McLaren tijdens een grootste gedeelte van de wintertests rondgereden met een danig teruggeschroefde motor, dat het blok minder power leverde dan de krachtbron van vorig jaar. Op topsnelheid komen ze al snel 20 tot liefst 30 kilometer per uur te kort op de topteams.

In totaal reed McLaren 208 rondjes, tegen 558 voor Mercedes.

Volgens Honda-baas Yusuke Hasegawa valt de achterstand die Honda heeft op het vlak van performance vooral toe te schrijven aan het feit dat de concurrentie een grotere stap vooruit heeft gezet.

Uiteraard hebben ook wij onze motorprestatie verbeterd. Het ziet er echter naar uit dat de anderen hun power unit meer verbeterd hebben dan ons. Het ziet er naar uit dat we meer achterstand hebben.”, aldus Hasegawa.

Maar dat vind ik weer te simpel gesteld, zoniet ronduit een leugen.

In het gehele seizoen 2017 mogen coureurs volgens de regels maar vier Power Units (PU) gebruiken. McLaren joeg er alleen al in de eerste twee testweken van het jaar een stuk of zeven units doorheen. Het team doet er zelf een beetje schimmig over hoeveel het er precies zijn.

Zeker is dat de MCL32 veel vaker dan zeven keer stil is gevallen, maar dat resulteert niet élke keer in een motorwissel. Daarbij kan het team ook een gewisselde motor een beetje oplappen en weer achterin de auto monteren.

Hoe dan ook meldden verschillende bronnen dat alleen in de eerste week al vijf motoren zijn gebruikt.

Onbegrijpelijk dat Honda het zó slecht voor elkaar heeft. Renault heeft in het begin ook flaters geslagen met hun PU, maar die zijn aan de beterende hand. Honda zit nog steeds gigantisch te ploeteren.

En dat in hun derde seizoen als partner van McLaren.

Het lijkt erop dat de Japanners er telkens in slagen om te agressief te ontwerpen. In plaats dat men een ‘veilige middenweg’ neemt, kiezen de technici te vaak voor grote stappen om de concurrentie bij te houden.

Ook misplaatste nationale gevoelens staan succes in de weg. De tijden dat men eindeloos kon testen, zijn voorbij. Zelfs bij Ferrari heeft die omslag plaats gevonden, maar Honda functioneert nog steeds alsof het 2002 is.

En dat is jammer want we zagen toch wel een stijgende lijn in 2016. Het was slimmer geweest om de basis van de 2016-motor te behouden maar diens minpunten bij te werken. Nu is Honda weer terug bij af.

Naast Vlaming Vandoorne is Fernando Alonso de grootste slachtoffer van het geblunder bij Honda. De oud-wereldkampioen van 2005 en 2006 verspilde eerst zijn beste jaren bij Ferrari en moet nu zeer geërgerd rond lopen door de paddock.

Met de dag wordt de kans groter dat Alonso opstapt. Vandaar dat McLaren Jenson Button achter de hand heeft gehouden, al was dat eigenlijk uit voorzorg rondom hun rookie-coureur, Stoffel.

De eerste Grand Prix van 2017? Insiders voorspellen dat zelfs Q1 een heel probleem gaat worden over twee weken in Melbourne.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s