Zo mislukt als hij was in de sport, zo populair is hij tegenwoordig op Twitter. Top Gear sprak met de Japanner Inoue over zijn zeer korte, maar niet minder hilarisch Formule 1-carrière.

Taki vertelt in een mix van flinke zelfspot en ontwapend eerlijkheid over de sport, zijn pech en geleerde levenslessen. De man rijdt al jaren niet meer in een racewagen…wegens gebrek aan talent! Typisch Inoue.

In 1994 en 1995 reed Inoue in achttien races namens de niet al te beste teams van Simtek en Footwork Arrows, waarin hij tot een totaal van precies nul punten kwam. Gedurende zijn F1-carrière werd Taki’s naam een synoniem voor sloomheid.

Waarom hij Formule 1 coureur wilde worden.

Met net zo weinig geluk als talent is het wellicht vreemd dat Taki het toen niet voor gezien hield in de F1. Maar, zegt hij, de F1 was zijn jongensdroom die zich in hem had vastgebeten en die niet wilde loslaten.

Toen ik vijftien jaar was, had ik nog nooit een F1-wagen gezien. Maar bij de snoepjes die ik kocht, zaten plaatjes van de coureurs. 1978, James Hunt. Ik zeg: ‘Wat is dit?’ Zij zeggen: ‘Taki, dit is Formule 1.’ Ik zeg: ‘Heel leuk, is er een Formule 1-coureur uit Japan?’ En zij zeggen: ‘Onmogelijk voor Japanners.’

Taki doet niet aan begrippen als “onmogelijk” (noch doet hij aan “remzone” of “pas op!”) en zag het als een uitdaging. Zelfs na een paar jaar zonder succes te hebben geracet in de Japanse touringcar-klasse stonden Inoue’s F1-dromen nog scherp op zijn netvlies.

Over zijn debuut in de sport.

Taki’s raceteam hem niet liet trainen of proefrijden voor ze hem doodleuk op de F1-grid zetten. “In mijn eerste Formule 1-race in São Paulo, Braziliaanse GP, weet ik niet wat een pitstop is. Niemand heeft me iets gezegd“, grinnikt hij.

In die tijd ben ik altijd aan het drinken, drinken heel veel, en de volgende dag heel veel hoofdpijn“, lacht Taki, terwijl hij nog een sigaret opsteekt.

De huidige lichting hoeft dat niet te proberen, maar Taki Inoue steekt zijn afkeur daarover niet onder stoelen of banken. “De coureurs zijn nu saai, zoals de Olympische Spelen. Nul persoonlijkheid. De coureurs van tegenwoordig moeten net doen alsof ze professioneel zijn.”

Hoewel hij ernstig tekortschoot achter het stuur van een raceauto was hij juist wel zeer bedreven in het overtuigen van Japanse sponsors om hun geld aan hem te geven.

Zijn aanrijding in Hongarije en de bizarre nasleep.

Het blijft een van de meest hilarische momenten die ooit in de F1 door een camera is vastgelegd, maar de nasleep bleek nog bizarder.

Tijdens de Hongaarse GP, een paar maanden na het Monaco-debacle, vatte Taki’s motor vlam, middenin de race. Hij stopte aan de zijkant van de baan en trachtte de veiligheidsmensen te alarmeren zodat ze zijn auto konden blussen. Maar de Hongaarse marshalls begrepen niet hoe ernstig de situatie was zodat Inoue uit zijn auto sprong en zelf naar een brandblusser rende om zijn eigen brand te blussen. Toen hij terug rende naar zijn Footwork, zag Taki de safety-car over het hoofd, die door het gras op weg naar zijn auto was. Die reed hem pardoes ondersteboven waardoor Taki over de motorkap werd gegooid, maar onmiddellijk weer opsprong en, mét zijn brandblusser, weer naar zijn auto stapte.

Een paar seconden later zakte Taki alsnog in elkaar.

Ik dacht dat de helikopter me naar het ziekenhuis zou brengen, maar Charlie [Whiting, de F1-racedirecteur, red.] kwam naar me toe en zei: ‘Sorry, Taki, we kunnen de helikopter niet gebruiken, want dan leggen we de GP plat. Wacht maar tot de finish, nog een uurtje.”

Dus verrekt Taki nog een vol uur van de pijn voordat hij per helikopter naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis wordt gevlogen. ‘

Ik verwachtte dat ze al mijn botten zouden nakijken of ik niks had gebroken”, zegt Taki treurig. “Maar ze zeiden: ‘Taki, we willen je creditcard.’ Ik zeg: ‘Wat? Creditcard? Ik heb geen creditcard bij me!’ Ik heb mijn racepak nog aan! Maar zij willen dat ik eerst betaal, anders gaan ze me niet helpen. Ik zeg: ‘Kom op, ik heb pijn.’ Zo gaat er een halfuur voorbij, zware onderhandelingen. Ik betaalde niet. Twee jaar lang hebben ze me rekeningen nagestuurd.”

Zijn wagenbeheersing…een soort van…

Taki vond het niet moeilijk om met de Arrows te rijden. De man vond de auto niet moeilijk; “Geen paddles zoals tegenwoordig, en als je eenmaal bent gewend aan de koolstof remmen, is ie heel makkelijk in het gebruik.”

Makkelijk? Met 900 pk, zonder enige elektronische hulp en een opzichtig tekort aan talent? Taki haalt zijn schouders op en grijnst dan breeduit. “Dat komt omdat ik heel langzaam rijd. Maar ik was ook erg bang. De auto was dan ook veel te snel voor mij!”

Taki Inoue nu.

Heden woont Taki in Monaco (niet het rijke deel), en spendeert zijn tijd aan het managen van jonge, Japanse F1-coureurs en het runnen van een raceteam in Italië.

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

