GP AUSTRALIA F1/2017 -<br /> © FOTO STUDIO COLOMBO PER FERRARI MEDIA (© COPYRIGHT FREE)

Het Formule 1-seizoen is weer begonnen en hoe!

Het is namelijk zo dat er voor het eerst in drie jaar geen Mercedes-coureur bovenaan staat in de WK-stand staat. Ferrari lijkt het lek boven te hebben en Mercedes volgt op een afstand. Hoe zal het seizoen verlopen na Melbourne?

De druk was hoog, evenals de frustratie bij kopman Sebastian Vettel. De Duitser had vorig jaar een bijzonder teleurstellend seizoen zonder ook maar één overwinning en stond na de zomerstop nog slechts twee keer op het podium.

Er móést wat gebeuren bij Ferrari, en stilzwijgend gingen de Italianen aan de slag.

Dat betaalde zich uit in de eerste race van het jaar, al had Vettel nog wel de hulp van Max Verstappen die een grote hindernis bleek voor Lewis Hamilton. Kimi Raïkkönen daartegen had een beetje ruzie met zijn auto. De Fin had moeite met de zachte band en raakte achterop.

Een indicatie dat de SF70H meer afgesteld is op Vettel? Of kan ‘Seb‘ beter uit de voeten met de auto?

Het is van belang dat Kimi ook kan strijden voor podium, anders loopt men de kans dat de ontwikkeling stokt en is men terug bij af.

Bij Mercedes had men het al verwacht dat Ferrari nu voor meer weerstand zou zorgen.

Hamilton maakte geen fouten en Valtteri Bottas boekte een keurige podiumplaats in zijn eerste race voor de Zilverpijlen, maar de vuist op de tafel van teambaas Toto Wolff zei genoeg. Mercedes eindigde op 6 seconden van de Ferrari en kampt nog steeds met een chassis dat de banden opvreet.

Bij Red Bull ging er veel mis. Verstappen had niet genoeg snelheid om zelfs maar een kwakkelende Kimi aan te vallen. Aan de andere kant was zijn RB13 weer sneller dan de auto’s achter hem. De Oostenrijkers zitten een beetje tussen wal en schip.

MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 26:  Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing talks with Red Bull Racing Team Principal Christian Horner in the garage before the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park on March 26, 2017 in Melbourne, Australia.  (Photo by Mark Thompson/Getty Images)

Daniel Ricciardo viel duidelijk in het water: Tijdens de Q3 crashte de thuisrijder, waarbij de versnellingsbak van zijn wagen beschadigd raakte. Zodoende werd een tiende startplaats zelfs een vijftiende, door een straf vanwege het wisselen van de bak.

De misère was daarmee helaas nog niet voorbij voor Ricciardo, doordat hij op de racedag überhaupt niet op de grid aankwam vanwege een haperende wagen. Nadat Red Bull haar rijder alsnog de baan op had gekregen, viel de bolide weer stil.

Ook hier veel werk voor de boeg voor de ‘Assie’ en zijn Nederlandse teamgenoot.

Haas heeft ook in 2017 problemen met de remmen. De Amerikanen zullen overstappen op een andere leverancier, maar eerst moet de wielophanging worden aangepast. Het is allemaal niet vertrouwenwekkend, immers zal een coureur in zo’n geval eerder remmen en dat kost tijd.

Grosjean reed nog wel met een ware doodsverachting naar een P6 in de kwalificatie, maar zijn nieuwe teamgenoot, de 24-jarige Kevin Magnussen, kwam niet verder dan een troosteloze zeventiende tijd. In de eerste ronde tikte Kevin de Sauber van Marcus Ericsson achterstevoren, een geknakte ophanging maakte een voortijdig einde aan de race van de Deen. Niet echt wat men van de man had verwacht, terwijl hij de zwak geachte Gutierrez moet vergeten.

Haas zal het naar verwachting minder goed doen dan vorig jaar.

Sauber zag Werhlein uitstappen. De protege van Mercedes kampt nog altijd met de gevolgen van een crash tijdens de Race of Champions, dus mocht er sinds jaren weer een Italiaan aan de start verschijnen.

De 23-jarige Antonio Giovinazzi deed het uitstekend in de kwalificatie, een P16 was ronduit sensationeel voor iemand die slechts een handjevol ronden op het stratencircuit in Melbourne had gereden met de Sauber. Giovinazzi deed geen gekke dingen en reed ‘gewoon’ naar de finishvlag op een P12.

Force India zal ook de grootste moeite hebben om haar beste seizoen te overtreffen. Aan de coureurs Sergio Perez en Esteban Ocon zal het niet liggen. De mannen kwamen in de top tien over de streep, maar of er in 2017 ook een top 5 bij de teams mogelijk is?

Dat hangt af van hoe snel Williams Lance Stroll aan het rijden krijgt. Want Felipe Massa heeft een contract voor maar één jaar en is daarom niet de aangewezen man om de kar te trekken qua langere termijn.

Daar gaat ook een heel politiek spel aan vooraf. Het is namelijk nog niet zeker of Bottas blijft bij Mercedes. Eerder ging het gerucht dat Niki Lauda en co. Vettel wilden aantrekken, maar die zal nu willen oogsten nu Ferrari een winnende auto heeft gebouwd.

Maar er is nog altijd Fernando Alonso.

Circuit de Barcelona Catalunya, Barcelona, Spain. Wednesday 01 March 2017. World Copyright: Steven Tee/LAT Images ref: Digital Image _O3I7547

De Spanjaard reed zijn McLaren MCL32 in de top 10. Dat had niemand meer verwacht na alle problemen in de winter. Van alle motorleveranciers is Honda de zwakste. Na drie jaar lukt het de Japanners nog steeds niet om een fatsoenlijk, krachtige motor te produceren. Als Honda zo blijft sappelen zie ik Alonso na dit seizoen vertrekken.

Aangezien Mercedes graag twee topcoureurs in haar auto ziet, mogen ze wel opschieten in Woking voordat ze haar beste troef verliezen aan de Duitsers.

Onze Zuiderbuur Stoffel Vandoorne had een redelijk debuut. Vorig jaar reed de Vlaming nog naar een P10 als vervanger van Alonso, maar dat was toen de Honda nog net genoeg vermogen afgaf. hopelijk krijgt Stoffel de tijd.

Toro Rosso rijdt dit jaar weer met een krachtbron van Renault. Deze is goed voor een positie in de top 10. Maar de verwachting/voorspelling is dat het team zal terugvallen, omdat het nu eenmaal een kleinere budget heeft.

Het moet heel raar verlopen, willen Daniil Kvyat en Carlos Sainz een podium pakken.

Renault heeft in Hülkenberg een solide coureur, maar het is mij een raadsel waarom men heeft vastgehouden aan Jolyon Palmer.

In de tweede vrije training was er een onnodige crash en in de kwalificatie was de Brit liefst drie (!) seconden langzamer dan Nico Hülkenberg in dezelfde auto! Ik had liever gezien dat Felipe Nasr was ingestapt.

Renault zit hiermee naar mijn mening in hetzelfde schuitje als Williams: Een coureur die de boel aan de gang moet houden omdat zijn teamgenoot niet goed genoeg is. Dat zal de voorgang hinderen.

We mogen wel -voorzichtig- concluderen dat Ferrari en Mercedes de dienst uitmaken en dat zij hofleverancier zijn van de kampioen van 2017!

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s