Inhalen is al jaren een issue in de Formule 1. Met de Drag Reduction System oftewel DRS had de internationale autosportbond FIA echter een schijnoplossing in handen.

Zowel de fans als -en vooral- de coureurs klaagden over het systeem dat het té makkelijk maakte om een auto te passeren.

De DRS vereist ook nog een specifiek aangewezen gebied, alwaar het is toegestaan om het knopje in te drukken. Kortom, totale voorspelbaarheid troef.

Met de nieuwe en bredere auto’s is inhalen weer wat moeilijker geworden, maar het euvel blijft even hardnekkig. De hoofdoorzaak zit het dan ook in de aerodynamica van de huidige auto’s. De hoeveelheid ‘vuile lucht’ dat een auto vanaf de achtervleugel genereert zorgt ervoor dat de achterligger teveel neerwaartse kracht kwijt raakt.

Het gevolg is dat de achterligger steeds meer gaat glijden, waardoor hij zijn toch al zo kwetsbare banden kapot rijdt.

Ross Brawn is sinds dit jaar de verantwoordelijke voor sportieve leiding in de sport. Brawn wil de voor- en achtervleugels vereenvoudigen, maar aan de aerodynamica kan voorlopig weinig worden veranderd. Die regels liggen namelijk vast tot 2021. Als alternatief is Brawn uitgekomen bij het sinds 1994 verboden active suspension.

Het is een logische conclusie: Active suspension geeft de mogelijkheid om de dempers, de stabilisator en de rijhoogte te regelen tijdens het rijden. Wanneer je dan achter een andere auto terecht komt, kun je de ophanging voor wat zachter en lager zetten en achter juist wat stijver. Op die manier kun je echt in de slipstream duiken en inhalen.

Het is wel een zeer duur systeem indien elk team het zelf zou moeten ontwikkelen. Dat was juist de reden om het te verbieden, maar tegenwoordig is het normaal dat sommige onderdelen zijn gestandaardiseerd. Zo levert McLaren voor alle teams de ECU.

Een soort gelijke oplossing voor de actieve vering zou de kosten drastisch doen dalen, terwijl iedereen met een hetzelfde systeem rijdt.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s