Net als de jubilerende Lada Niva, is de Mercedes G of Gelände(wagen) sinds 1979 onveranderd qua uiterlijk. En fans hoeven niet te vrezen voor een al te grote ‘designbreuk‘.

Dat zegt Gorden Wagener, hoofd design bij Daimler. De nieuwe G zal dus gewoon een vierkante doos op wielen blijven. Wel wordt het gehele exterieur verbeterd ten opzichte van het uitgaande model.

Dat klinkt tegenstrijdig, want vierkanter dan dit wordt het niet. De G-klasse wordt al jaren vergeleken met een zeecontainer. Maar als je iets veranderd aan een zeecontainer, dan is het geen zeecontainer meer.

Naar verluidt wordt de nieuwe G breder en aanzienlijk lichter, bovendien krijgen onderstel en stuurinrichting een serieuze re-design. Er zijn zowel diesel- als benzinevarianten op de markt gebracht. Bijna alle zwaardere Mercedes-Benz-personenwagenmotoren hebben in de G-Klasse hun plek onder de motorkap wel gevonden. Dat zal nu ook weer het geval zijn.

De G-klasse werd bij zijn debuut gebracht als een serieuze offroader die bij Defensie gretig aftrek vond, maar inmiddels is de Geländewagen een heuse statussymbool geworden die auto’s als de Hummer H2 met gemak versloeg.

De huidige G-Klasse wordt gebouwd in Graz, door Steyr-Daimler-Puch; een industrieel verbond dat al reeds 30 jaar de productie van de G-Klasse verzorgt. De auto wordt grotendeels met de hand gebouwd.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s