Niet schrikken van de afkorting die ik gebruik in de titel. EV staat voor Electric Vehicle. In dit korte onderzoek wil ik bekijken hoe het staat met de range oftewel actieradius van de huidige elektrische auto’s.

Wie elektrisch wil rijden, heeft eigenlijk maar twee eisen/vragen. Ziet de auto er aantrekkelijk uit? En hoe ver kom je op een volle accu met een EV?

Dat een Tesla het verst komt mag worden geponeerd als een algemeen feit. Maar Tesla zijn duur in de aanschaf en ook EV’s van andere merken zouden de moeite waard kunnen zijn. Bovendien, nieuwer is beter. De accutechnologie blijft zich in een gestaag tempo ontwikkelen, dus loont het de moeite om de stand van zaken te actualiseren.

1. Tesla Model S 100 D
Met een vermogen van 311 kW (423 pk) en een koppel van 660 Nm een heuse sportwagen met vier deuren. Menig GTi zul je vernederen bij het stoplicht. Het accupakket heeft een capaciteit van 100 kWh. Dat is genoeg voor rijbereik van 632 kilometer, volgens de NEDC-norm. In de dagelijkse praktijk is dat nog altijd 500 kilometer. De Performance-versie vreet wel je banden op, dus wie graag bespaart op rubber doet het er verstandig aan om dan een 100D of 90D te kopen.

2. Opel Ampera-e
Na Tesla qua bereik. Met 150 kW (204 pk) en een koppel van 360 Nm is ook dit een prima auto om sprintjes mee te trekken. In Amerika al op de markt gebracht als Chevrolet Bolt. In Europa krijgen Noorwegen en Nederland de primeur van een Europees debuut. Het accupakket heeft een capaciteit van 60 kWh. Het is daarmee gelijk aan wat de instapper van de Tesla Model S had, maar dat Tesla niet meer zal verkopen. Range? 520 kilometer volgens de NEDC-norm, net geen 400 in de praktijk.

Over de prijs was op het moment van schrijven mij nog niets bekend.

3. Renault ZOE R90
Een betaalbare auto voor wie elektrisch wil rijden. De prijs is niet buitensporig hoog en de actieradius maakt de auto zeer bruikbaar. Nadeel is dat je de accu leaset (vanaf 43 euro /mnd), en dat de prijs omhoog schiet als je over je zelfverkozen limiet gaat zitten. Het rijbereik is volgens de norm 403 km en in de praktijk zo’n 300 kilometer, bij een vermogen van 68 kWh (ca. 88 pk). De toekomstige positie van de ZOE hangt af van de prijsstelling van Tesla nieuwste auto, de kleine Model 3.

4. VW e-Golf
Voor wie verknocht is aan zijn Golf op benzine, is er een elektrische variant. De auto is verder maar matig, met een batterijpakket heeft van 35,8 kWh. Dat zou een range geven van 300 kilometer op één lading, in de praktijk is dat circa 200 kilometer. Vanaf 40.000 euro te koop.

5. Hyundai Ioniq Electric
De splinternieuwe Ioniq Electric laat dankzij een enorm goede stroomlijn, goede cijfers zien. Een bescheiden accu, waarmee men dan gewicht bespaart, zit een fatsoenlijke range niet in de weg.
De cW-waarde is 0,24, het accupakket meet 30,5 kWh. Dat levert een actieradius op van 280 kilometer, waar in reële setting ongeveer 200 kilometer van overblijft. Het vermogen is 88 kW (120 pk), met een koppel van 295 Nm.

De prijs van de Koreaan is aantrekkelijker dan die van de e-Golf. Vanaf 32.000 euro staat een Ioniq bij u aan de wandcontactdoos.

Advertisements

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s