Ooit heb ik voor GPPits.net een drieluik geschreven over de duistere kanten binnen de Formule 1. Prince Ado Ibrahim Malik, Joachim Luhti, Mansoor Ijaz und so weiter. Waar veel geld rouleert, ontstaat de kans dat een ‘egotripper‘ of oplichter de Formule 1 gebruikt om zijn zieke drang naar aandacht te vervullen en/of criminele zaken te willen doen.

Na even doornemen blijkt dat ik deze serie niet op mijn blog hebt geplaatst. Ik schreef het voor GPPits nog voordat ik mijn blog Frankyremtlaaaat begon, dus u houdt het nog tegoed?

Maar ik moest denken aan de dubieuze figuren in de sport, na alle ophef rondom Dr. Vijay Mallya.

De sport kende vele zakenmannen die geld genoeg hadden om een Formule 1-team te kopen en vervolgens vanwege een zakelijk geschil te worden gearresteerd. Twee jaar geleden schreef ik al een artikel over Andrea Sassetti.

Sassetti werd in 2015 veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf wegens faillissementsfraude.

Vijay Mallya lijkt de Sassetti van de de 21ste eeuw te willen worden. Ook Mallya heeft een F1-team opgekocht en weet nu zowel de Indiase als Britse justitie achter zich aan. Het verschil is wel dat Mallya stukken succesvoller is in de Formule 1 dan zijn voorgangers.

De Indiër zag inmiddels zijn diplomatieke paspoort ingenomen worden nadat er een arrestatiebevel tegen hem uitgevaardigd was. Maar ondanks zijn aanhouding zou de 61-jarige positief gestemd zijn.

En waar het ook al weer om ging: Mallya zit in de penarie vanwege onbetaalde leningen van zijn inmiddels failliete luchtvaartmaatschappij Kingfisher Airlines. Banken willen dat er een bedrag van ongeveer 1,.4 miljard wordt terugbetaald.

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

