In gesprek met het Duitse Sport Bild liet Dr. Helmut Marko opeens weten dat enkel Red Bull kan besluiten de contracten van een haar rijders voortijdig te beëindigen…

Voelt Red Bull de druk om te presteren?

Immers hebben zij met Max Verstappen en Daniel Ricciardo twee toppers in hun auto zitten, die niet voor elkaar onder doen én ook nog pijlsnel zijn. Dat het niet wordt omgezet in overwinningen, komt omdat Renault nog steeds geen krachtige motor aflevert.

Maar ook het chassis van Red Bull is niet perfect. In de eerste races van het seizoen bleek de RB13 zeer lastig af te stellen, waardoor Max en Daniel zelden echt comfortabel in de auto zaten.

Altijd was er iets te veel onderstuur of overstuur.

Tel daarbij op dat, met name, Max Verstappen buiten zijn schuld geen goede resultaten kan rijden en geruchten over een vertrek van de Nederlander zijn zo gemaakt. Daniel Ricciardo zou al langer worden gelinkt aan Ferrari, maar het is een publiek geheim dat Sebastian Vettel niet zit te wachten op de man die hem ruim versloeg [238 tegen 167 punten] in 2014 toen Vettel de Australiër naast zich moest dulden.

Maar Red Bull is niet van plan om Max Verstappen, Daniel Ricciardo of Carlos Sainz jr. te laten gaan. Ricciardo heeft een contract tot en met eind 2018, de overeenkomst met Max Verstappen loopt zelfs nog langer door.

Max Verstappen en Daniel Ricciardo liggen voor de lange termijn vast. Ook Carlos Sainz staat minimaal tot 2019 bij ons onder contract. Bovendien zijn wij als team de enige die gemachtigd is de contracten eerder te beëindigen, de coureurs hebben daar zelf geen invloed op.”, aldus Helmut Marko.

Zou het?

Als Red Bull blijft falen om een winnende auto te bouwen, dan is het contract te ontbinden bij iedere rechter. Red Bull roept zelf aan het begin van elk seizoen dat ze om het WK willen vechten, maar als het team dan achter de feiten aan loopt en er aan de coureurs wordt getrokken, dan is er sprake van positieverbetering en zou bijvoorbeeld Max zo naar Mercedes of Ferrari kunnen gaan tegen een (flinke) vergoeding voor Red Bull.

Als een coureur weg wil, dan is dat niet tegen te houden. Kijk maar naar Nico Rosberg. Mercedes was machteloos tegen het besluit van de Duitser om te stoppen.

Maar Marko kan er ook met een pragmatisch oog [pun intented, de man heeft één goed oog, FR] naar de kwestie kijken. Blijkbaar wordt er achter de schermen hard aan Daniel en/of Max getrokken. Op deze manier kan men de afkoopprijs flink verhogen, want elk contract is te ontbinden met de een goed gevulde zak geld.

Indien er geen interesse was voor de coureurs van de energiedrankjesfabrikant, en de contracten echt waterdicht, dan was er ook geen reden voor Marko om dit te benoemen. Zeker niet om er keer op keer op terug te komen.

Desalniettemin, de situatie bij Red Bull Racing lijkt nijpend te zijn.

De auto is niet goed, frustreert de coureurs en dat maakt ze ontvankelijk voor avances van de andere teams. Renault heeft inmiddels een eigen fabrieksteam die ze graag willen zien winnen. Tel daarbij op dat Ferrari en Mercedes echt geen motoren gaan leveren aan een concurrent dat -doorgaans- bekend staat om haar uitstekende chassis’.

Klassieke kinderwagen – Wikipedia

Maar het grootste pijnpunt is het gebrek aan opvolging. Het succes van Max Verstappen en Carlos Sainz heeft de lat hoog gelegd. Door het succes van Sebastian Vettel was het al te hoog, maar de Nederlander en de Spanjaard gingen er wonderwel overheen.

Punt is nu echter dat elke talent die Verstappen en Sainz moeten opvolgen bij Toro Rosso, met dezelfde bril worden bekeken. Pierre Gasly, de (laatste) GP2-kampioen van 2016, wist geen stoeltje te bemachtigen in de Formule 1 dit seizoen.

De Fransman is door Red Bull gestald in de Japanse Super Formula, maar heeft een lastig seizoen in Japan.

Daniil Kvyat mocht blijven rijden vanwege de nieuwe configuratie van de F1-auto’s, maar scoorde tot nu toe nog maar vier punten, tegen 25 van teamgenoot Carlos Sainz. Kvyat lijkt daarmee op weg naar de uitgang, al wordt de Rus gelinkt met Renault dat een vervanger zoekt voor de tegenvallende Jolyon Palmer.

Voor de rest is het koffiedik kijken hoe goed de jongere ‘chauffeurs‘ het doen zoals Niko Kari (Finland – GP3), Daniel Ticktum (UK – Formula Renault Eurocup) en Nederlander Richard Verschoor die eveneens uitkomt in de Formula Renault Eurocup voor Red Bulls Talentpool.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s