Nabeschouwing: GP van Azerbeidzjan

Zo saai als de race in het nieuwbakken oliestaat Azerbeidzjan vorig jaar was…Zo wild, chaotisch dramatisch en enerverend was de editie van dit jaar.

Daniel Ricciardo mocht weer zijn befaamde als beruchte ‘Shoey’ uitdelen, terwijl zijn race op een kansloze manier begon.

Een verrassende Lance Stroll kreeg de eer om zijn eerste podium in zijn jonge carrière te bezegelen met een slok viezigheid!

Valtteri Bottas was eveneens vanuit de achterhoede opgeklommen naar het podium en versloeg zijn oud-teamgenoot (begin 2017 waren Stroll en de Fin nog samen bij Williams) op de meet met een tiende van een seconde!

En wat te denken van de twee mannen die vechten om het WK?

Heel wat inhaalmanoeuvres, incidenten en spektakel tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan maar na afloop van de race zal er toch vooral gesproken worden over het incident tussen Hamilton en Vettel achter de safetycar.

De fluwelen handschoenen zijn nu definitief verwijderd. Voor de rest van het seizoen zal het hard tegen hard gaan tussen Sebastian Vettel en Lewis Hamilton.
Laten we van team tot team bekijken hoe ze het deden in Bakoe:

Mercedes:
Bottas [P2] was hongerig. Zo zou ik de Grand Prix voor de Fin samenvatten. Kimi Räikkönen was de eerste dit direct ondervond hoe hongerig Bottas was. Bij het ingaan van de bochtencombinatie ging de Fin te hard over de kerbs aan de linkerkant van zijn wagen.

De Mercedes getooid met de nummer 77 had vervolgens meer ruimte nodig dan normaal om de bocht af te maken, en het contact met Kimi was daar. Na een nieuwe voorvleugel vocht Bottas zich een weg naar voren, ook geholpen door de safetycar die maar erop uit werd gestuurd.

In de slotfase werd Lance Stroll nipt op de meet verslagen.

Lewis Hamilton [P5] kan niet blij zijn met zijn vijfde plek. De Brit reed tot de rode vlag onbedreigd vooraan, maar een onwillig hoofdsteun betekende een verplichte stop. Doorgaan was geen optie, omdat het team al een waarschuwing had ontvangen van de raceleiding.

Het amicale tussen Hamilton en Vettel is er wel af na Bakoe. De Brit wilde ruimte ten opzichte van de safetycar creëren toen Vettel niet oplette, hem van achteren raakte en vervolgend van opzij op de Mercedes inreed.

Red Bull:
Arme Max Verstappen [DNF]. Wat moet de Nederlander nu doen om resultaten te verzilveren. De jongeman deed ook nu weer alles goed en streed met Sergio Perez om P3, toen de oliedruk wegviel.

Vervolgens ziet Max zijn teamgenoot Daniel Ricciardo [P1], die hij ruim versloeg in de kwalificatie, de race winnen. Toegegeven, Daniel kwam wel terug van een P19 na een hoop geschuif en geram in het veld. De Australiër moest stoppen in de pits om brokstukken te verwijderen van zijn auto.

Max verliet het circuit om af te koelen in zijn hotelkamer. Hopelijk zit de tv stevig vast aan de muur…

Op Twitter ‘adviseren’ diverse fans Verstappen om Red Bull te verlaten en te tekenen bij Ferrari of Mercedes.

Dr. Helmut Marko kan weer overuren maken als amateurhaptonoom of heeft iemand het nummer van Ted Troost?

Ferrari:
We zagen het vorig jaar heel vaak; een scheldende en tierende Sebastian Vettel [P4] als het een keertje niet liep. De Duitser was van mening dat Lewis Hamilton hem een brake-check gaf, maar waarom zou de Brit dat doen?

Telemetrie-gegevens toonden het ongelijk aan van Vettel, die na de race het hele voorval wilde vergeten. Maar de toon voor het WK is gezet.

Kimi Räikkönen [DNF] had het weer aan de stok met zijn landgenoot. Zoals alleen Finnen het kunnen was zelfs het geworstel na de start vrij onderkoeld. Toch hield de coureur van Ferrari een beschadigde vloer aan het intermezzo over.

Maar Räikkönen was zelf schuldig aan zijn uitvalbeurt. Kimi kreeg een lekke band en reed te hard terug naar de pits. Dit zorgde voor veel schade aan de achterkant van de Ferrari.

McLaren:
Eindelijk! Eindelijk heeft Fernando Alonso Díaz [P9] zijn eerste WK-puntje van het jaar binnen. Eigenlijk had het in Canada al moeten gebeuren, maar vreemd genoeg hield de Honda het uit op het veeleisende Bakoe City Circuit.

Wie denkt dat de Spaanse kampioen hier onverdeeld blij mee is, denkt verkeerd. Alonso meende dat een overwinning tot de mogelijkheden behoorde. De vele uitvallers en pechgevallen van de concurrentie had beter kunnen worden benut, aldus Fernando Alonso.

Stoffel Vandoorne behaalde zijn beste resultaat dit jaar met een P12. En dan te bedenken dat zijn in zijn debuut als vervanger van Alonso direct een P10 behaalde. Er is veel veranderd bij McLaren in de tussentijd…

Williams:
Lance Stroll [P3] stond onder vuur. Jacques ‘Buy My Quote’ Villeneuve noemde Stroll de slechtste debutant ooit. We zijn benieuwd uit wel vaatje de gewezen oud-kampioen nu weer gaat tappen.
Ook bij ons op de redactie hadden we vraagtekens gezet bij de Canadees. Maar uitgerekend in zijn thuisrace, wist Lance het tij te keren. Ja, met de nodige mazzel. Maar redt het zonder een beetje mazzel?

Stroll begon overigens op eigen kracht aan een goed weekeinde, door Felipe Massa te verslaan in de kwalificatie.
Zijn slotfase had beter gekund, want Ricciardo reed na de rode vlag periode achter de jongste podiumklant aller tijden. Stroll heeft daarmee een record te pakken wat niet snel zal worden verbeterd.

Felipe Massa [DNF] reed aanvankelijk in de top 5 vóór Stroll, maar had te maken met diverse problemen en zakte steeds verder terug op de baan. De Braziliaan noest toekijken hoe zijn jonge teamgenoot naar podium reed. Een schokdemper ging kapot en dat was het einde.

Toro Rosso:

Het duo Kvyat / Sainz begint steeds meer uit elkaar te vallen. Carlos zeurde en klaagde teveel in Canada, wat alleen maar irritatie opleverde bij de Rus.

Daniil heeft het wel gezien met de jonge Spanjaard, die onnodig spinde om zijn van de baan geraakte teamgenoot te ontwijken en achtste werd in Bakoe.

Net als Verstappen in Canada was Kvyat het slachtoffer van een ‘elektrisch probleem’ en moest de Rus zijn auto op de baan achter laten. Dat zorgde voor een safetycar.

Force India:
Ook bij het ‘Pink Panter’-team staat de relatie tussen de coureurs onder druk. Ook hier was er sprake van een voorzetting van ‘Canada’, waar Perez [DNF]wel heel erg verdedigde tegenover Ocon [P6].

In Bakoe was het Ocon die een gaatje zag en er vol in dook. Vervolgens raakten beide heren elkaar meerdere keren. Sergio Perez werd met een gerepareerde auto bij de herstart weer op pad gestuurd maar wist uiteindelijk niet te finishen wegens een kapot stoeltje.

Renault:
Het fabrieksteam van Renault kende geen goede race. Jolyon Palmer staat meer en meer onder druk, maar als de motor kapot gaat, kun je niet veel meer doen om je zitje te bewijzen.
Nico Hülkenberg [DNF] maakte in jacht op P5 een fout en reed zijn rechtervoorwiel eraf. Daarmee zat de race van Nico er meteen op, terwijl er nog zoveel mogelijk was voor de Duitser.

Sauber:
Ook de mannen van Sauber maakten contact met elkaar op de baan. Zowel Werhlein [P10] als Ericsson [P11] zagen punten binnen bereik komen.

Verder zal de opmerking van vertrokken teambaas Kaltenborn over een voorkeursbehandeling [van Ericsson door Longbow, die ook zijn sponsor is] sterk hebben meegespeeld.

HaasF1:
Kevin Magnussen nam de honneurs waar voor de Amerikanen in Bakoe. Met een P7 eindigde de Deen ver voor teamgenoot Grosjean [P12].

Net als alle anderen moesten beide heren de brokstukken op de baan zien te ontwijken. Dat deed Magnussen beter dan de Fransman.

Ook hier had Haas weer problemen met de remmen. Romain Grosjean had er veel meer last van, en stond zelfs in de pits om zijn remmen te laten bekijken.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s