Het is van alle tijden. Als een fabrikant een zuinig model op de markt heeft gezet, zijn er altijd lieden die nóg zuiniger trachten te rijden dan de fabrieksopgaven.

Zo toonde Toyota dat men met een Prius Plug-in een verbruik van 3.7 l/100 km, ofwel een verbruik van 1 op 27, mogelijk zou moeten zijn bij normaal gebruik. Dat is dan met een lege accu, daar niet iedereen zijn Prius elke dag aan de stekker legt.

Iemand presteerde het desondanks om een verbruik van 1 op 35 te realiseren!

Iets soortgelijks is ook aan de hand met de Tesla Model S. Een Noor wist met de EV op één acculading een afstand van 728,7 kilometer af te leggen. Ruim meer dan de fabrieksopgave van ca. 500 kilometer!

Maar twee Belgen vonden dat het beter kon. Zij gebruikten een P100D voor de recordrit op een speciaal parkoers. Uiteindelijk werd een rondje van 26 kilometer lang gevonden dat een paar keer werd geoefend om de juiste rijstijl/snelheid en instellingen te vinden. Airco is immers geen optie want dat kost vermogen, maar geopende ramen zorgen weer voor een minder gunstige luchtstroom.

Na veel oefening bleek dat 40 km/u de ideale snelheid was om zo ver mogelijk te komen. Geen realistische tempo, dus voor de zekerheid werd een TEST-bordje achterop de Tesla geplakt om het overige verkeer te waarschuwen.

Uiteindelijk werd de barrière van 900 kilometer doorbroken en stond de teller op 901,2 kilometer! Het gehele verhaal lees je hier.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s