Het is een tijdje geleden dat ik achter mijn pc of laptop zat te ergeren aan luchtfietserij, dagdromers of lui die de boel gewoon willen oplichten (Hallo Youabian Puma).

Dubai
Uit de Verenigde Arabische Emiraten, dat bestaat uit Abu Dhabi, Dubai, Sharjah, Ajman, Umm Al Qaywayn, Ras al-Khaimah en Fujairah, komt een bedrijf met de naam Zarooq.

Ik schat zo een beetje in dat de mensen achter Zarooq uit Dubai komen, gezien de ‘chairman’ Mohammed Al Qadi daar ook vandaan komt.

Wat is nu de bedoeling van dit vehikel? In feite is de SandRacer een woestijnracer, maar dat was u al duidelijk. De naam geeft het ook aan. Echter, hebben lui als Al Qadi bedacht dat het kan worden gecombineerd met de luxe die je normaal gesproken ook vindt in een supersportwagen of hypercar zoals bijvoorbeeld de Koenigsegg.

Luxe
De SandRacer is ontworpen en ontwikkeld om altijd en overal superprestaties te kunnen leveren. Dus niet alleen in het zand, maar ook op geasfalteerde wegen.

Het eerste productiemodel is de SandRacer 500 GT. Het is strikt een tweezitter met een middenmotor en achterwielaandrijving. In het interieur zien we handgemaakt leder van de firma Mansory. Verder krijg je een digitaal dashboard, Apple CarPlay-compatibel infotainment-systeem, elektrisch bedienbare ruiten en een rolkooi, mocht je een zandduin verkeerd hebben beoordeeld.

Crate-engine
Aanvankelijk was het de bedoeling om een 3.5 liter grote V6 te gebruiken, maar daar is Zarooq op teruggekomen. De motor is een 6.2 V8, goed voor 525 pk en 660 Nm. Dat kan niet anders dan een GM LS/LT V8 zijn.

Een typische ‘crate-engine’, die normaal gesproken worden geproduceerd als vervanging van een motor. De fabrieken van General Motors spugen op dagelijkse basis een flink aantal van die dingen uit, die daarom zeer goedkoop zijn.

Voor 3000 tot 5000 US-dollar heb je een V8 met een hoop pk’s in huis. Afgeleverd in een houten krat. Vandaar de benaming ‘crate-engine‘.

Renders
Er is echter een maar…De auto bestaat tot op heden niet! Zarooq claimt sinds 2015 aan de SandRacer GT te werken, maar heeft behalve een flitsende website vol bombastische woordjes, nog niets laten zien wat mij zou kunnen overtuigen.

Op de website komt men niet verder dan een ‘virtual tour‘. Op Youtube is wel een auto te zien. Maar dat is overduidelijk een een zogenaamde silhouet-racer, waarbij een plastic bodywork over een stalen buizenframe is getrokken. De auto in het filmpje lijkt ook totaal niet op de getoonde renders, waar een koper zich toch op zal baseren.

Verder ook geen zicht op een zogenaamde luxe-interieur en het filmpje is al ruim een jaar oud.

Toch beloofd Zarooq dat er 35 exemplaren van zullen worden gebouwd. De prijs begint bij 450.000 dollar en als je hem nu bestelt krijg je een SandRacer aan het einde van dit jaar.

Tuurlijk….Toch nieuwsgierig, hier kunt u naar de website van Zarooq surfen.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s