Cuba was decennialang een gesloten communistisch bolwerk onder leiding van Fidel Castro. Na de revolutie van 1959 werd het onmogelijk voor de Cubanen om een auto uit het buitenland te importeren. Slechts bij hoge uitzondering kregen hoge bestuurders toestemming om een auto te kopen, wat dat vaak uit het toenmalig bondgenoot Sovjet Unie kwam…

Het straatbeeld wordt daarom grotendeels gedomineerd door oud Amerikaans spul en enkele verdwaalde Lada’s, Moskvitch en Volga’s. Raoul Castro, de jongere broer van Fidel, gaf de automarkt van Cuba op papier weliswaar vrij in 2011, maar de realiteit is anders.

Door waanzinnige importheffingen waar zelfs onze eigen politieke graaiers alleen van durven dromen, is een moderne auto kopen alleen weggelegd voor de zeer rijken. En die schijn je ook te hebben in het land, wat op zich al bizar is.

Zo stond volgens de Belgische krant De Standaard bij garagehouder Sasa in Havanna een Peugeot 508 te koop voor 239.500 dollar. De Europese catalogusprijs is 34.150 euro [46.000 dollar].

En ook de tweedehandsmarkt biedt weinig koopjes.

Bij een genaamd garage Cimex stond een Hyundai Sonata uit 2010 voor precies 60.000 dollar, en een Volkswagen Passat van hetzelfde jaar moest zelfs 67.500 dollar kosten. Een Suzuki Jimny uit 2008 mocht weg voor $70.000!

Toch lijkt Cuba langzaam maar zeker wat moderner te worden. Inmiddels hebben ze in het land zelfs een soort Marktplaats. Een logisch gevolg nu het Internet enigszins is vrijgegeven.

Dat wordt windowshoppen voor uw scribent! En exporteren kunt u wel vergeten, mocht u zich wagen er geld tegen aan te gooien. Alle auto moeten op het eiland blijven!

De link naar de Cubaanse marktplaats vindt u hier [www.autocubana.com].

De prijzen blijven waanzinnig, want er wordt gerekend in CUC. De Cuban Peso Convertible staat bijna net zo hoog als de Euro. Dan moet een Chevy uit 1953 die niet uit originele onderdelen bestaat, opeens ruim 31.000 euro kosten [36000 CUC].

Er is nog veel te doen in Cuba…

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s