Recent schreef ik over de ‘vernieuwingen‘ in het voorheen flink geïsoleerde Cuba. Sinds kort kunnen Cubanen via internet hun auto verkopen of kopen.

Ik houd van ‘kijkshoppen‘ op het internet, een moderne variant op het rondstruinen door de winkelstraten zonder dat je iets gaat kopen. Dus in mijn favorieten heb ik aardig wat verkoopsites staan, inmiddels in een eigen map voor de overzichtelijkheid.

En ik ben meer te weten gekomen over autocubana.com en het verhaal achter de eerste online verkoopsite van Cuba.

De site is bedacht door de 32-jarige Nelson Rodriguez die een project zocht na te zijn afgestudeerd als informatica-expert. Nelson geldt als pionier op het gebied van internet in Cuba, dus het was geen verrassing dat juist hij autocubana opzette. De vraag naar auto in Cuba is enorm, maar het aanbod is zeer versnipperd.

Wie een auto wil verkopen, kan niet anders dan een papiertje met ‘Se Vendre‘ op zijn of haar auto te plakken. Maar de Cubaanse overheid creëert steeds meer parkjes met WiFi, en maakt daarmee internet toegankelijker voor meer mensen. Zo wordt het overzichtelijker naar mate er meer mensen hun auto online zetten.

Vreemd genoeg heeft Rodriguez zelf nog geen auto, maar een indrukwekkende Chevrolet Impala staat op zijn wenslijstje indien de zaken goed gaan.

Nelson mag dan flink gaan sparen, want een blik op een willekeurig model liet mij toch wel schrikken. Zo staat/stond er een Ford Custom Sedan uit 1951 te koop voor 8500 CUC, wat circa 8300 euro is.

De auto is nota bene een van de goedkopere auto’s die te koop worden aangeboden. Voor de ruim 8000 euro krijg je een ratjetoe met een motor uit een Toyota, stuurinrichting van een Hyundai en een differentieel (achteras) van een Volga.

Het ding moet onnoemelijk veel kilometers hebben gemaakt, maar dat staat er niet bij.

Dan vraag ik mij af wat ik voor mijn Polootje uit 1992 zou kunnen vragen in Cuba…

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

