De FIA dwingt volgend jaar elk Formule 1 team om het cockpitbeschermingsysteem Halo te gebruiken. Naar de fans werd niet geluisterd, dus de Halo zal veel schelen?

Ik zal het alvast verklappen: De Halo is volslagen nutteloos.

Zoals ik het eerder al schreef, werd er met ingang van het huidige seizoen veel gedaan om de auto’s aantrekkelijker te maken. Zo werd alles een stuk breder en agressiever.

En voor de jaren erna zouden de auto’s meer geluid maken. Al dat werk is nu tevergeefs door een zinloze ‘power-move’ van Jean Todt.

“De ‘Halo’ is voornamelijk bedoeld als bescherming tegen wielen’, legt wedstrijdleider Charlie Whiting uit aan F1Fanatic.co.uk. “Maar we hebben recentelijk ook gezien dat auto’s in contact komen met omgevingsfactoren, zoals een muur of de vangrail. De Halo is erg sterk.”

De Halo is twee keer zo sterk als de bestaande rolstructuur van een wagen en heeft een test doorstaan waarbij een projectiel van 20 kilo met 225 kilometer per uur op het systeem is afgevuurd.

In mijn ogen is dat geheel zinloos, want de Halo heeft geen kreukelzone. Dus een coureur krijgt alsnog de impact te verwerken. Zo zou Jules Bianchi had bij zijn ongeluk op Suzuka 2014 niet minder verwondingen opgelopen als er een Halo op zijn auto was geïnstalleerd.

De Manor kreeg een impact van 58G te verwerken. Een F1 weegt 650 kilogram, dus 650 maal 58 maakt 37.700 kilo oftewel ruim 37 ton. Het lijkt mij stug dat de Halo dat aankan. En dat weten ze ook bij de FIA.

Vandaar hun ‘gehamer‘ op het feit dat de Halo een wiel kan tegenhouden. Maar dat wiel wordt toch al tegengehouden door middel van veiligheidskabels.

En kleinere materialen zullen de coureur kunnen blijven raken. Het ongeluk van Felipe Massa in Hongarije in 2009, waarbij hij een veer van de auto van Rubens Barrichello tegen zijn helm kreeg, zou met een Halo niet minder heftig geweest zijn.

Toch weerlegt Whiting die kritiek: “We hebben een studie gemaakt waarbij we theoretisch onder een paar duizend verschillende invalshoeken materialen op de cockpit afvuren. We hebben geconcludeerd dat in 17% van de gevallen de Halo het materiaal blokkeert voordat het de coureur raakt. Dit in tegenstelling tot 0% zonder Halo.”

Oftewel, de Formule 1 wordt gepest om amper 17 procent meer (schijn)veiligheid te bieden?

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s