Vanaf de jaren late negentig werden ze populair bij de autofabrikanten; Modellen met een zekere retro-uitstraling. Maar niet elke poging was (ten onrechte) een succes…

Chrysler PT Cruiser, Chevrolet HHR, Volkswagen New Beetle, Plymouth Prowler, New Mini, Ford Mustang en de Fiat 500. Grote kans dat de meeste autoliefhebbers meteen weten om welke auto’s het gaat.

De retro-uitvoeringen van de Mini en de 500 werden zelfs een eclatant succes.

Maar auto’s als de Chevrolet HHR werden minder goed begrepen. En de Ford Thunderbird…Het origineel was een softere tegenhanger van de Corvette, maar in de jaren erna werd het elegante wagentje van weleer steeds groter en lomper.

De eerste T-bird rolde op 22 oktober 1954 van de band. Deze Ford Thunderbird uit 2004 behoort tot de elfde generatie. Op Ford’s DEW-platform –wat ook als basis diende voor de Jaguar S-Type en Lincoln LS– plaatste Ford een 4,73 meter lange, zeer lage cabriolet met een 3,9-liter metende V8 onder de kap.

Optioneel was een retro-hardtop leverbaar met patrijspoortjes.

De auto werd geen succes in Europa vanwege zijn afmetingen. Gek eigenlijk, als je tegenwoordig ziet dat zelfs een simpele Ford Mondeo of Mazda 6 net zo groot is.

In totaal zijn 68.098 exemplaren geproduceerd van 2002 tot 2005. Ford wilde toch de productie-aantallen beperkt houden, maar besloot wel een ander retro-project op te starten. Dat werd de Mustang en met die auto schoten de Amerikanen wereldwijd in de roos.

Kijkend naar een versie van het bouwjaar 2004 –die te koop staat in Franeker– is het eeuwige zonde dat men de productie niet doorzette…

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

»

  1. JasMien schreef:

    nou ik vind het best een geslaagde auto, niet dat ik hem zelf zou kopen, maar wel mooi retro 🙂
    zelf rijd ik met een Fiat 500, een geweldig makkelijke auto om in de stad mee te rijden en parkeert gelijk niks!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s