Uitgerekend met het goedkoopste model van het merk gaat alles mis, wat er maar mis kan gaan…

Waarom heeft Tesla moeite met productie van de Model 3?
Ruim 400.000 klanten deden reeds een aanbetaling, maar het lijkt erop dat deze nog heel lang kunnen wachten op de nieuwste EV van Elon Musk.

Pijnpunt lijkt de constructie van de Model 3 te zijn. De Model 3 vergt veel meer laswerk dan de andere modellen in het gamma en naar verluidt is dat één van de redenen voor de trage productiestart.

Staal
Het klinkt best raar.

Alsof de Model S en de SUV (Model X) met een potje lijm in elkaar zijn gezet, maar de Model 3 is van staal terwijl de S en X van aluminium zijn gemaakt. Dat vergt aanpassingen van de lasrobots en dat verloopt niet echt soepel.

Een beetje raar voor een bedrijf wat zich laat voorstaan als een ‘high tech‘-fabriek. Het is nochtans lastiger om aluminium te lassen dan staal. Maar ook de kennis die de medewerkers over staal moeten hebben, moet niet worden onderschat.

Het lijkt er dus op dat Tesla onvoldoende heeft geïnvesteerd in ‘all-round’ kennis van metaalbewerking met staal. Dat hoefde jarenlang niet en nu komt men tijd tekort.

Betalingen
Ondertussen slaat het bedrijf wil om zich heen.

Volgens Tesla komen de productieproblemen van de nieuwe Model 3 door toeleveranciers. De productielijn zou namelijk helemaal gereed zijn én werken volgens planning, maar omdat derde partijen traag zijn met het leveren van onderdelen worden de geplande productiedoelen niet gehaald.

Maar Tesla lijkt niet bepaald goed van betalen. Naast een gebrek aan inzicht en rekenschap voor de (middel)lange termijn, te weinig ruimte houdend voor foutmarges en onvoorziene omstandigheden en te veel uitgaan/rekenen op rendement op de korte termijn.

Oftewel, Tesla wil een auto bouwen met boekhouders dan met technici.

Geen dashboard
Maar de klanten wachten, en de werkvloer moet aan het werk worden gehouden. Buiten enkele honderden ontslagen medewerkers dan. Een beproefde methode om op korte termijn geld te besparen, maar het is niet echt bevorderend voor de sfeer.

En die mensen moeten nu ook veel meer handmatige werkzaamheden verrichten, dat dat hen is geleerd. Zo werken de robots niet meer automatisch, en worden auto’s half afgebouwd geleverd! Zo worden de auto’s naar dealers verscheept die de stoelen, bekleding en in sommige gevallen de complete dashboards met touchscreen nog moeten installeren.

De Bank
Intussen beginnen investeerders wat onrustiger te worden.

Toch blijven ze het jonge merk trouw ondanks de forse aanloopverliezen. De massale pre-orders voor de Model 3 geven de banken en andere geldschieters nog steeds het vertrouwen in een fikse ‘return on investment‘.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s