Een nieuwe machtsstrijd in de Formule 1? Mercedes wil graag de actieve wielophanging weer gebruiken in de Formule 1.

Volgens het Duitse Auto Motor und Sport is Mercedes achter de schermen bezig met een lobby om het sinds 1994 verboden element weer terug te krijgen. Volgens het Duitse magazine heeft Mercedes steun van Renault, Scuderia Toro Rosso (Red Bull?) en Force India.

Daartegen neemt de huidige kampioen het (weer) op tegen Ferrari, die zelf fel tegenstander zijn van het systeem dat men destijds al niet onder de knie kreeg,

Gek genoeg is ook Williams, die in 1992 en 1993 de ultieme ‘active car‘ hadden gebouwd, ook tegenstander.

Een ingenieur van Mercedes legde uit aan Auto Motor und Sport waarom de actieve wielophanging interessant is om te herintroduceren.

Het maakt de sport juist eerlijker, want de actieve vering werkt met vier actuators [een soort servo, FR] om de lineare bewegingen uit te voeren. Door standaard software voor alle auto’s kun je dit controleren.

De ingenieur doelt op de vele verdachtmakingen van een soort halve actieve vering op de vooras, waarvan diverse teams worden verdacht. Vooral Red Bull zou daarbij onder verdenking staan.

Hoe werkt het?

Bij het insturen heb je grip nodig. Hoe meer grip, hoe harder he door de bocht kan rijden. Dan helpt het als de auto even door zijn veren zakt. Vooral in trage bochten, waar je veel grip op de vooras nodig hebt, moet de auto verder naar beneden zakken. Mercedes, McLaren en Red Bull hadden los van elkaar een hydraulische ophanging bedacht die dichtbij een actief (oftewel zelfsturend) chassis kwamen.

Onder het sturen veranderd de configuratie in de rijrichting. Afhankelijk van hoe de constructie is ontworpen, kun je bepalen of de rijhoogte van de hoogte wijzigt of niet. De FIA zou bij ontdekking niets kunnen doen, want het oude verbod betreft hydraulische systemen die eenzelfde effect op het rechte stuk vertonen.

Een verlaging van de rijhoogte in de bochten was daarmee niet expliciet illegaal verklaard.

Uiteraard had men in Maranello bij Ferrari de boot gemist, dus niet veel later werd deze vorm van ophanging voor de FIA alsnog verboden. Hoezo Ferrari International Assistance?

Hoewel enige verandering in voertuighoogte van stuurstops tot stuuraanslag normaal is, vermoeden we dat sommige systemen allesbehalve onbedoeld veranderd zijn. We beschouwen deze geforceerde veranderingen als een interventie in aerodynamica. Ze schenden ook artikel 3.8 van de Sportwet., aldus de reactie van de FIA.

Het mag dus wel, maar puur door natuurkundige omstandigheden.

De FIA stelde al vaker dat dit niet mag worden aangestuurd met servo’s, maar een rijdende auto is lastig te controleren.

Door de actieve vering weer toe te staan met een gestandaardiseerd stukje (uitlees)software, kan de FIA bijvoorbeeld de telemetrie in de gaten houden.

Maar de actieve vering zou ook het inhalen bevorderen volgens dezelfde techneut. En het maakt inhalen ook makkelijker, omdat je het systeem kunt programmeren om het negatieve effect van turbulente lucht achter een wagen te minimaliseren.

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s