Een waarschuwing vooraf. Deze column is vooral gevoed door frustratie waardoor het een zogeheten ‘rant-column‘ – rant, tekeergaan (ww.) ; fulmineren (ww.) ; te keer gaan (ww.) – is geworden over auto’s bekijken, varkensvlees en frustraties

Op zoek naar een ander
Varkensvlees hoor ik u denken? Ik kom er later in dit column op terug. Maar een goede verstaander of lezer heeft het al begrepen. Uw scribent is op zoek naar een ander. Een andere auto welteverstaan.

En ik weet al heel goed wat ik wil; een compacte auto zoals mijn huidige Polo, alleen dan met wat meer pit. Die 55 45 pk liet mij gigantisch schrikken op Zandvoort, tijdens het vrij-rijden.

En dus ga je kijken op Marktplaats, Gaspedaal.nl of Autoscout. Maar wat valt dat tegen!

Waarom?

Het onvermijdelijke waarom-vraag en daarvoor moeten we terug naar het begin. Waarom wil iemand zijn/haar auto verkopen? Dat is vaak bepalend, doorslaggevend zelfs, voordat men kiest voor een aangeboden auto.

Heb je mazzel, dan heeft de verkoper net een nieuwe auto gekocht. Meestal wordt een oudere auto betrokken bij de deal als inruiler, maar sommige dealers willen een dergelijk auto niet of ze hebben al veel korting gegeven op de nieuwe auto.

Waak u echter voor lieden die voor de hoogste prijs gaan, omdat ze het bod van de dealer te laag vonden. Maar het blijft het een oudere auto. Zo kijkt ook een verzekeraar naar uw auto (dagwaarde).

Een andere reden kan zijn omdat de auto in kwestie te groot of te klein is. Vaak is dat het geval bij kleine driedeurs. Handig als je alleen bent of met z’n tweetjes, maar met een baby (of meer) wordt het krap. Ook dit is een legitiem reden, al blijft onderhoud nog steeds belangrijk.

De derde groep dient u zoveel mogelijk te vermijden, namelijk de verkoper die van zijn/haar auto af wil omdat het ding een probleem heeft. Het zijn ook vaak mensen die weinig geld hebben, en daardoor met een defect blijven rondrijden totdat de auto niet meer door de APK komt.

BMW

Drie pijnpunten

Vaak zijn dat meteen de grote drie: distributieriem, koppeling of versnellingsbak. Dit zijn de drie grootste uitgaven die u kunt krijgen met een auto. De distributieriem dient elke interval van 8 a 10 jaar of tussen 90 duizend en 100 duizend gereden kilometers te worden vervangen. En dat is niet goedkoop! Reken op rond de 500 a 600 euro bij een garage!

De koppeling is ook zo’n kostenpost. Daarvoor moet de bak worden losgemaakt van de motor. Een gemiddelde garage doet daar een paar uur over. Kassa! Idem voor een probleem met de versnellingsbak.

Keuze zat

Ik zoek dus een auto zonder al te veel problemen, want ik gebruik het vooral voor het woon- werkverkeer. En ik kan het mij dus niet veroorloven om met pech langs de weg te staan. Echter heb ik helaas geen ongelimiteerd budget (Hallo Subaru Impreza WRX STi), dus moet ik schiften.

En dan kom je veel narigheid tegen. Mensen durven gewoon ruim 2000 euro te vragen voor een auto met ‘rijdbare schade‘ en als je de foto’s dan bekijkt, zie je een auto met deuken van koplamp tot achterlicht. Of de auto heeft meer dan 200.000 kilometers gelopen. Of de auto is recent ingevoerd – vaak uit Duitsland -, en heeft daardoor geen geschiedenis wat je kunt checken.

En toch zeer hoge prijzen vragen. Ik weet dat ik nu klink als Donald Trump, maar gelooft u mij; ik weet zeer goed wat een auto echt waard is.

En echt, 2250 euro voor een Toyota Yaris uit 2004 met meer dan 220.000 kilometers op de teller én flink wat roestschade is gewoon teveel. Wat kan het mij schelen dat Toyota een goede reputatie heeft. Dat zegt zelden iets over hoe er met de auto is omgesprongen!

Bedrijf vs Particulier 

Over het algemeen zijn occasions bij particulieren goedkoper dan bij autobedrijven. Dit komt doordat autobedrijven te maken hebben met een inkoop- en verkoopprijs. Het verschil daartussen is wat het autobedrijf verdient aan de auto. Een autobedrijf kan natuurlijk niet onder de inkoopprijs gaan zitten, want dan lijden ze verlies.

Dus een bedrijf is duurder. Dat is logisch, maar toch riskant omdat je altijd de problemen van een ander overneemt en je hebt beunhazen die bewust schroot verkopen. Maar dat zie je vaak van een kilometer afstand al aankomen.

Een particulier heeft dit probleem niet. Daarom heb je bij een particulier zou je vaak meer ruimte voor onderhandelingen moeten hebben. Zou, want die particulier gaat kijken op internet. Ziet de hoge bedragen van autobedrijven staan en gaat op dat niveau zitten. Een nadeel is dat een particulier vaak minder goed op de hoogte is van de technische staat van de auto, maar tegenwoordig wel topbedragen durft te vragen voor zijn/haar karretje.

Dat koop je een auto en dat zit je binnen 6 maanden het aanschafbedrag uit te geven aan reparaties. Maar een lagere bedrag accepteren? “Nee hoor, mijn auto is top!”.

Frustratie

En dat frustreert mij weer. Volgens mij eet men teveel varkensvlees hier in Nederland. Dat is gewoon slecht voor je gezien alle antibiotica die er in die beesten wordt gespoten. Ik moet wel een verklaring hebben voor het feit dat mensen zo dom of achterlijk zijn, als het gaat om ‘vraagprijzen’.

Waarom zulke torenhoge prijzen voor auto die louter het predicaat ‘schroot’ verdienen? Waarom vasthouden aan een bedrag, ook al komt de koper (ik dus) met goede argumenten omtrent de technische staat van de auto? Waarom überhaupt een auto verkopen, als het niet eens 90 procent goed is?

Mijn Polo heeft een aantal issues die het niet waard zijn om te repareren. Ik zal het dan ook niet verkopen, maar geef de auto door aan mijn jongere broer. Die bewustheid mis ik bij veel mensen.

Dus?

Dus. mijn ogen open houden. Vraag je vrienden om voor jou te kijken, al je je wensen duidelijk kenbaar kunt maken. Ik heb nu een lijstje van auto’s die ik graag zou willen (Suzuki Swift 2005, VW Polo 2004, Skoda Fabia 2005, KIA Picanto 2005).

Ik blijf zoeken en als het mij niet bevalt…Gewoon weglopen. Maar die stress en frustratie kan ik missen als kiespijn, dan wou ik wel gezegd hebben!

 

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s