Rotterdam centrum 2015 American Classic

Benzineauto’s van voor 1 juli 1992 mogen weer geweerd worden uit het centrum van Rotterdam. De Raad van State (RvS) oordeelde woensdag dat de gemeente de milieuzone weer mag handhaven.

Eerste verbod
In 2015 besloot de gemeente Rotterdam de milieuzone uit te breiden. Naast vrachtwagens mochten dieselauto’s van voor 2001 en benzineauto’s van voor 1 juli 1992 het centrum van de stad niet meer in.

Ook uw auteur kreeg een brief aangezien ik eigenaar ben van een Volkswagen Polo uit 1992. Doch kreeg ik ‘dispensatie’ om dat mijn auto een katalysator heeft. Een zogenoemde U9-melding. Maar het blijft vreemd, want het type Polo waarin ik rijd is tot en met 1994 gebouwd. Die auto’s zijn geen spat anders, maar zouden zonder een probleem de stad in mogen.

Protest
Uit onderzoeken bleek echter dat slechts 0,14 procent van het totale verkeer uit dergelijke ‘vervuilende’ auto’s bestaat, en daarmee was volgens de rechtbank de milieuopbrengst te verwaarlozen.

Een kleine groep eigenaren van oude benzineauto’s stapte naar de rechter en kreeg gelijk.

Maar de gemeenteraad van Rotterdam ging tegen de uitspraak in hoger beroep. De RvS oordeelt nu dat het uitbreiden van de milieuzone deel uitmaakt van een groter pakket aan maatregelen dat de luchtkwaliteit in Rotterdam moet verbeteren. Volgens de RvS doet het er dan ook niet toe dat het om slechts een kleine groep auto’s gaat.

Boetes
De gemeente Rotterdam gaat mensen die met een benzineauto van voor juli 1992 de milieuzone inrijden nog niet beboeten. “Hoewel het verkeersbesluit direct weer van kracht is, wordt er nog niet gehandhaafd”, zo zei de gemeente in reactie op de uitspraak van de Raad van State.

bron: nujij.nl

Cruiseschip
Volgens de Rotterdamse verkeerswethouder van Adriaan Visser is de uitspraak van Raad van State een bevestiging van het beleid om de luchtkwaliteit in de Rotterdamse binnenstad te verbeteren.

Maar deze uitspraak staat haaks op de conclusie van de befaamde onderzoeker Axel Friedrich. Friedrich was een van de mensen die Volkswagen ontmaskerde inzake de sjoemeldiesel.

Friedrich mat de fijnstof bij de MS Rotterdam aan de voet van de Erasmusbrug op enkele meters waar de milieuzone in Rotterdam begint. En de uitkomst was niet bepaald prettig voor wie meent dat een milieuzone echt iets uithaalt. De gehele zaterdag lag het schip aan wal, terwijl er flink werd gestookt. De gasten willen nu eenmaal douchen en warm eten, dus dat is logisch maar wel slecht voor het milieu.

Het meetapparatuur van Friedrich sloeg uit naar meer dan 100.000 ultrafijne roetdeeltjes, grotendeels afkomstig van het schip. Ter vergelijking: in een zeer grote stad als het Chinese Beijing komen 15.000 deeltjes vrij per 24 uur!

Dat gemiddelde wordt ook gehaald in de omgeving van de Erasmusbrug.

Hypocriet
En daar kan uw scribent nu kwaad om worden.

Want?

Cruiseschepen varen op zware stookolie, die overblijft bij de productie van benzine en diesel en die erg goedkoop is. Bij de verbranding komt kooldioxide vrij, maar ook zwavel, stikstof en fijnstof. De uitstoot van één schip staat gelijk aan die van vijf miljoen auto’s per dag, zo geeft de Duitse milieudienst NABU aan.

De NABU vraagt al jarenlang aandacht voor de vervuiling van de snel groeiende cruisemarkt.

En Rotterdam wil graag meer cruiseschepen, want dat brengt geld in het laatje. Toerisme en zo. Ik hoef u niet te vertellen dat Rotterdam ook een gebied binnen haar grenzen heeft dat ook een flinke uitstoot van giftige stoffen genereert? Botlek, Pernis en de Maasvlakte. Telkens als ik die gebieden passeer, raakt mijn keel gevoelig en heb ik last van een brandend gevoel in de ogen.

Maar daar wordt niet tegen opgetreden. Intussen is de burger die geen geld heeft voor een nieuwere auto de klos. En waarom dan nog een controle op uitlaatgassen tijdens de APK?

En de eigenaar die een karretje heeft van vóór 1992 en daarvoor de volle pond aan motorrijtuig houderschapsbelasting betaald [MRB], hoe gaat Rotterdam dan daar mee om? Gewoon verbieden dus. Zo dom, zo kortzichtig en vooral hypocriet…

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s