Het kopen van een nieuwe/andere auto is geen makkelijke exercitie. Zeker als je een tweedehands auto wil kopen, zijn er genoeg valkuilen te ontwijken. Vandaag bekijken we de Mercedes A-klasse [bouwjaar 2005]

Genoeg mensen die goudgeld vragen voor een auto met gebreken. Dus bekijken we het aanbod en vervolgens de pro’s en con’s van elk model.

Zoals eerder aangegeven zijn er een aantal dingen die je in de gaten moet houden, als het gaat om het beoordelen van een tweedehands auto. Eén op de zeven tweedehands auto’s blijkt een miskoop die door onvoorziene reparaties zo’n 750 euro duurder uitpakt dan voorzien.

En dat willen we graag voorkomen. Vooral dat ik niet weer een ‘woede-column‘ schrijf…

Mercedes A-klasse
Productdifferentiatie, de consequente uitbreiding van een bestaand assortiment, is een tendens die we bij vrijwel alle merken zien. Mercedes-Benz was destijds een voorloper, toen een voormalig directeur vond dat het merk in alle klassen vertegenwoordigd zou moeten zijn. Daaraan danken we onder meer de A-klasse, die in 1998 verscheen en bij een vroege rijtest omkiepte in de sindsdien beroemd geworden ‘elandtest’.

Een ‘goed’ begin dus.

Techniek
De A-klasse werd vooral door ‘vreemdrijders’ gekocht. Mensen die voorheen in een Golf, Astra of een andere concurrent zaten, maar graag het ‘Mercedes-gevoel’ wilden ervaren tegen een beduidend lagere prijs.

Die kwamen er al gauw achter dat dit compacte model niet het kwaliteitsniveau heeft dat van met merk verwacht mag worden. De matige afwerking van het gewelfde kunststof dashboard is ook niet Mercedes-waardig.

Wat wel op Mercedes-niveau was, waren de prijzen van de onderdelen.

En als er te vaak iets kapot gaat, dan is een A-klasse al gauw geen leuke auto meer. Bijvoorbeeld Toyota heeft ook hogere prijzen voor haar auto-onderdelen, maar dat is omdat er nauwelijks iets stuk gaat en een onderdeel juist zeer lang op de plank kan blijven liggen.

Het brandstofpomprelais houdt er wel eens mee op, dan stopt de motor en start het niet meer. En soms wordt de contactsleutel niet door de auto herkend. Een inhoudende motor kan worden veroorzaakt door een vervuilde luchtmassameter. Soms is dat schoon te maken, vervanging is (uiteraard) erg kostbaar.

Vervelender zijn issues met de achteraslagers en veren achter, die sneller kunnen breken dan bij andere merken.

Vier benzinemotoren en twee diesels zijn speciaal voor de A-klasse ontwikkeld. De vermogens lopen op vanaf 82 pk tot 140 pk voor de 2 liter-versie.

Aanbod
Het aanbod is talrijk. Dat is mede te danken aan het imago wat het merk heeft opgebouwd met haar taxi’s. Op Gaspedaal.nl staan er bijna 3000 A-klasse’s in Nederland te wachten op een nieuwe baasje. Vanaf 750 euro heeft u al een A-klasse van het bouwjaar 1999 met 141.417 kilometers.

Zelf zoek ik auto’s vanaf het bouwjaar 2005 met maximaal 180.000 kilometers, voor een budget van maximaal 2000 euro. Dan heb je een Mercedes-Benz A-klasse 150 Avantgarde voor 1.950 euro uit 2006, Benzine, Handgeschakeld met 121.614 kilometers ervaring. Moah…

Conclusie
Een opsomming: matige rijeigenschappen, een eigenaardige constructie en de kwaliteit is ook niet van het niveau dat we van Mercedes-Benz verwachten. Dit model is de naam Mercedes eigenlijk niet waardig en is altijd onterecht overgewaardeerd geweest.

Plus dat onderdelen sneller dan gemiddeld kapot gaan en ze ook nog zeer duur zijn. De A-klasse is bovendien ook geen auto waar je ‘lekker aan kunt sleutelen‘.

Conclusie: niet kopen

 

Bron: ANWB/BOVAG/Gaspedaal.nl

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s