Het kopen van een nieuwe/andere auto is geen makkelijke exercitie. Zeker als je een tweedehands auto wil kopen, zijn er genoeg valkuilen te ontwijken. Vandaag bekijken we de Nissan Micra [bouwjaar 2005]…

Genoeg mensen die goudgeld vragen voor een auto met gebreken. Dus bekijken we het aanbod en vervolgens de pro’s en con’s van elk model.

Zoals eerder aangegeven zijn er een aantal dingen die je in de gaten moet houden, als het gaat om het beoordelen van een tweedehands auto. Eén op de zeven tweedehands auto’s blijkt een miskoop die door onvoorziene reparaties zo’n 750 euro duurder uitpakt dan voorzien.

En dat willen we graag voorkomen.

Geschiedenis
De Nissan Micra is een auto uit de compacte klasse van de Japanse fabrikant Nissan. Dit “instapmodel” is vanaf 2017 aan de vijfde generatie bezig. De auto kenmerkt zich door zuinigheid en relatief veel binnenruimte voor een kleinere auto. In Japan wordt deze auto verkocht onder de naam Nissan March.

We zullen onze aandacht vooral richten op de derde generatie, ook wel de K12 geheten. deze werd gebouwd van 2003 tot 2010. Nissan toonde veel durf met een zeer uitgesproken design met zijn ‘kikkerkoplampen’.

Binnen dat eigenwijze uiterlijk vind je bij de Micra een heel slim interieur. Zo is de achterbank 20 cm in lengte verstelbaar, voor extra bagageruimte of juist meer beenruimte achterin. Tot de slimme details in het interieur behoren ook een draaibare binnenverlichting, slimme opbergvakken en zelfs een groot vak onder de zitting van de rechterstoel.

Techniek
Deze Mirca is de tweede wagen die op een platform staat dat gedeeld wordt met Renault, sinds het samengaan tussen de Japanners en de Fransen. Beschikbare motoren zijn in geval van benzine de 1200 cc van 65 of 80 pk, de 1400 cc van 88 pk en de 1600 cc van 110 pk. In het geval van diesel is er de 1500 cc dCi van 65 pk, en de 1500 cc van 82 pk. Er is aan het begin van de levering van de nieuwe Micra ook gedurende een korte tijd een ‘actie’-auto geleverd met een 1000 cc motor die 55 pk leverde.

Helaas is deze Micra geen toonbeeld van ‘excellente Japanse techniek‘. Het begint al met een lawaaierige motor, en dat is voor uw auteur geen goed begin.

Zo blijft de startmotor wel eens doorgaan met draaien, als gevolg van een storing in het contactslot. Los daarvan gaat de startmotor soms ook minder lang mee dan wenselijk is.

De distributieketting van de benzinemotoren gaat niet altijd zoals bedoeld een motorleven lang mee. Bij hogere kilometerstanden kan het voorkomen dat deze oprekt, waardoor de timing cq. ontstekingstijdstip niet goed meer is.

De motor gaat dan slechter lopen en stopt er tenslotte helemaal mee. Dat is een kostbare reparatie, die bij echt oude exemplaren voor een ‘total loss’ kan zorgen.

Versies met ‘key-less entry‘ blokkeren vaker dan wenselijk bij het contactslot.

Aanbod
Mede door het afwijkende uiterlijk is deze Micra nooit een enorme bestseller in zijn klasse geweest. Door de lange looptijd van het model is er niettemin volop occasionaanbod. Relatief veel Micra’s zijn gekocht door ouderen en dat betekent meestal veel Micra’s met lage kilometerstanden in verhouding tot het bouwjaar. Dat gegeven drijft de prijs wel omhoog. Hoger dan wat zo’n auto in realiteit waard is.

De kwaliteit van Nissan staat voor weinig onderhoud, maar juist deze Micra kan een zeer vervelende verrassing in petto hebben. Een dolgedraaide startmotor vervangen kan je zomaar 300 euro kosten. Nieuwe contactslot? 90 euro exclusief montagekosten. Exemplaren met hoge kilometerstanden kunnen problemen krijgen met het stuurhuis, zodanig dat dit ook moet worden vervangen.

Het is dan de vraag of dit waard is voor een Micra van 2005.

Op Gaspedaal.nl staan er ruim 1100 Micra’s in Nederland te wachten op een nieuwe baasje. Vanaf 1000 euro heeft u al een Micra van het bouwjaar 2005 met liefst 305.353 kilometers. Jawel!

Zelf zoek ik auto’s vanaf het bouwjaar 2005 met maximaal 180.000 kilometers, voor een budget van maximaal 2000 euro.

Het beste bod (in mijn ogen) was een Micra 1.2 Tekna uit 2005 met 138.670 kilometers ervaring. Het autobedrijf vraagt er 1650 euro voor.

Conclusie
Dat lijkt een redelijk bod.

De Nissan Micra is een aantrekkelijke auto met een eigenwijs imago. Hij rijdt redelijk soepel, is zuinig en roest hoeft niet echt een groot probleem te zijn. Doordat veel ouderen hem hebben gekocht, hebben veel Micra’s een automaat. Dat is een handig gegeven voor wie dat zoekt.

De kwaliteit van de Nissan als occasion is minder. Het merk leunt op een imago uit een grijs verleden, maar sinds de samenwerking met Renault is daar niets meer van over. Het risico is gewoon te groot voor wie een auto zoekt voor woon-werkverkeer. Een startmotor dat op elk moment op hol kan slaan, is het laatste wat je kunt gebruiken. Ook het stuurhuis en vooral het contactslot zijn problematisch.

En het ergste geval is de distributieketting met een welhaast mysterieuze levensduur. Een te grote gok voor een budget van 2000 euro.

Conclusie: niet kopen!

Bron: ANWB/BOVAG/Gaspedaal.nl

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s