Het kopen van een nieuwe/andere auto is geen makkelijke exercitie. Zeker als je een tweedehands auto wil kopen, zijn er genoeg valkuilen te ontwijken. Vandaag bekijken we de Volvo V60 [bouwjaar 2005]…

Een dikke’ auto rijden in Nederland maakt je meteen Nederlands, Europees en Wereldkampioen autobelasting betalen. Dat is het eerste wat er bij uw auteur in het hoofd komt bij het bekijken van een grote Volvo als mogelijke occasion.

En toch lijkt het redelijk lonend te zijn om voor een Volvo S60 of de stationcar-versie, die ik eigenlijk veel mooier vind. Maar die werd pas vanaf 2010 gebouwd en komt niet eens in de buurt ban mijn budget..

Imago

Volvo is groot geworden met auto’s in dit formaat, hiermee is de reputatie van het merk gevestigd. En wat zegt die? Onverwoestbare auto’s, waarin je in heerlijk comfort astronomische kilometerstanden kunt bereiken. Aan dat beeld voldoet de S60 nog steeds.

Denk maar aan voorgangers zoals de Volvo 240/242/244. Die karren zijn tot op de dag van vandaag gewilde youngtimers.

Ook ik kijk voornamelijk naar kleine auto’s a la Toyota Yaris, maar stiekum zou ik best willen shoppen voor een grotere auto. De waarde van wat grotere auto’s gaat veel sneller achteruit dan de kwaliteit. En bedenk eens hoe heerlijk een auto als een Volvo S60 rijdt! Dan rijdt je veel auto voor relatief weinig geld.

Wel blijven mensen hikken tegen de kosten. Is het niet technisch cq. onderhoud,, dan toch wel de belastingen en verzekeringspremie’s. Al rijdt een S60 met 2.4 liter motor ongeveer 1 op 11, dus dat is een kwestie van een beheerste rechtervoet. Of zoek een auto met cruise-control voor de snelweg-kilometers.

Techniek

Typerend voor de S60 is dat alle varianten zijn uitgerust met vijfcilinder lijnmotoren die dwars voorin zijn geplaatst. In tien jaar zijn er nogal wat varianten geweest. De benzinemotoren zonder turbo meten 2,4 liter en bieden 103 kW/140 pk of 125 kW/170 pk. Met turbo kennen we de 2,0T (132 kW/180 pk).

In ieder geval is er keuze genoeg voor wie ook een versie met vierwielaandrijving zoekt.

Volvo deed in 2005 ook geen rare dingen qua techniek. Ja, de laatste stand van zaken zaten er wel in. Maar dat werd ook door de Europese overheden afgedwongen. Daartoe trad een hoeveelheid elektronica toe bij Volvo en is het de oorzaak van enkele storingen. Het komt voor dat de zijruiten niet meer open of juist niet meer dicht willen. Maar een noodgreep is simpel en makkelijk uit te voeren.

Bij exemplaren die niet goed worden onderhouden, komt het voor dat de aparte remvoeringen van de handrem loskomen, omdat de lijm waarmee die vastzitten verdroogt. Dat veroorzaakt schurende geluiden bij de achterwielen. De elektrisch bediende gasklep bij de benzineversies had in de beginjaren problemen, dat komt vrijwel niet meer voor.

De stekkers zijn gevoelig voor vocht en vuil en dat kan tot uitval of storing van diverse functies leiden. Vooral onder de voorruit [paravan] is een beruchte plek. Goed schoonhouden voorkomt veel onnodige ellende.

Portiersloten (deursloten) willen bij de Volvo S60 wel eens dienst weigeren. Ze zijn of niet meer te openen met de afstandsbediening en soms ook niet meer met de sleutel.

Roest is doorgaans geen probleem en alles is superdegelijk uitgevoerd. Dat mag ook wel, want een doorsnee S60 weegt rond de 1465 kilogram. Dat is zeer fors!

Aanbod

Zoals eerder gezegd; grote auto’s schrijven veel sneller af. Voor de S60 geldt dat de minst krachtige versie’s het fijnst rijden. De turbo’s hebben moeite om het vermogen over te brengen op de voorwielen. Of u moet de vierwielaangedreven versie kiezen. Maar die is flink zwaarder en dus duurder in MRB-belasting.

De meeste Volvo’s S60 zijn aangeschaft als zakenauto. Vaak rijden die in hun eerste jaren flink wat kilometers, maar dat is geen enkel bezwaar. De kracht van zo’n Volvo zit ‘m juist in zijn uithoudingsvermogen. Een goed onderhouden S60 rijdt met gemak een half miljoen kilometers.

Uiteraard moet de auto op al die kilometers wel normaal onderhoud krijgen. Bij een exemplaar dat er al enige tonnen op heeft zitten, is inzage in de onderhoudshistorie wel van belang. De conditie van verschillende exemplaren kan nogal uiteen lopen. Prijs is dan in feite ondergeschikt, het is beter duizend euro meer uit te geven voor een duidelijk goed onderhouden Volvo S60.

Op Gaspedaal.nl staan er ruim 800 S60’s in Nederland te wachten op een nieuwe baasje. Vanaf 700 euro heeft u al een S60 van het bouwjaar 2004 met liefst ruim 470.000 kilometers ervaring!

Zelf zoek ik auto’s vanaf het bouwjaar 2005 met maximaal 180.000 kilometers, voor een budget van maximaal 2000 euro.

Dat kun je wel vergeten bij Volvo. De laagste kilometerstand die ik tegenkwam was 221.375 kilometer voor een S60 uit 2001! Vraagprijs bedroeg 1750 euro voor een auto van bijna 18 jaar oud. Voor het in mijn ogen beste deal moet ik naar Drenthe rijden. Voor 2000 euro heb ik dan een Volvo S60 uit 2003 met een kilometerstand van 267.691.

Conclusie

De Volvo S60 lijkt een ‘no-brainer‘. Degelijke techniek, gebouwd voor de eeuwigheid en het rijdt uitstekend. Doch is een S60 niet bepaald zuinig en betaal je je blauw aan MRB. Er zijn enkele items aangaande de zwakke punten, maar een S60 wordt doorgaans niet op een woeste manier bereden.

Conclusie: kopen, maar houd rekening met de brandstofverbruik en de belasting.

 

Bron: ANWB/BOVAG/Gaspedaal.nl

 

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s