Op Ferrari na, zijn de teams van McLaren en Williams de oudste teams op de F1-grid. Beiden willen koste-wat-kost hun zelfstandigheid behouden. Maar tegen welke prijs?

Juist die twee teams zijn de afgelopen jaren volledig naar de bodem van het klassement afgegleden. De vraag is echter of de neergang van de prestaties komt door het gebrek aan steun van een groot fabrieksteam, of dat deze teams misschien toch een klein beetje langer in de spiegel moeten kijken.

McLaren
McLaren is verworden tot een karikatuur van een Formule 1-team, iets dat pijnlijk duidelijk werd na de scheiding van Honda. In de drie jaar dat de Britten met het Japanse krachtbron reden, wees McLaren nadrukkelijk naar de Honda als de hoofdoorzaak van hun falen.

Maar ook met de –vooral door kopman Fernando Alonso– gewenste Renault-motor kon McLaren vrijwel niets uitrichten. Red Bull Racing reed met dezelfde motor, en liep gewoon weg. En dan te bedenken dat de energiedrankjesfabrikant uiterst ontevreden was over de Fransen!

Ooit was het anders voor het team uit Woking. In 1988 won McLaren 15 van de 16 Grands Prix! Dat was met de iconische duo Senna en Prost, geleidt door de control-freak Ron Dennis.

Maar Dennis raakte die controle kwijt en werd uiteindelijk uit de organisatie geschopt. Daarna stond er niemand op met dezelfde passie voor het team als Ron. Het begin van het einde.

Williams
Mede-Brit Williams lijkt de afgelopen jaren meer geïnteresseerd te zijn geweest in geld dan talent. Wanneer je twee jonkies in een nieuwe auto zet, moet je niet raar opkijken dat de ontwikkeling niet opschiet. Zowel de racende rijkeluiskind Lance Stroll als de Rus Sergey Sirotkin schoten ernstig tekort.

Sirotkin en Stroll pakten bij elkaar slechts zeven punten en het team stond stijf onderaan in de WK-stand voor constructeurs.

Maar ook eerder nam men bij Williams de verkeerde beslissingen.

Felipe Massa
Toen Valtteri Bottas werd weggekocht door Mercedes, besloot adjunct-directeur Claire Williams –de dochter van de oprichter Frank– tot mijn stomme verbazing de telefoom op te pakken en Felipe Massa te bellen.

Vaste lezers weten dat ik niet bepaald een hoge pet op heb van de Braziliaan Felipe Massa. De ideale tweede viool van de Formule 1. De man overleefde nauwelijks een gruwelijk ongeval in 2009, maar in de jaren erna werd hem te lang het hand boven het hoofd gehouden.

Niet dat dat ‘Felipe Baby‘ tot nadere inzichten bracht. Felipe Massa veranderde sindsdien in een ‘ouwe zeur’ die continue huilde om straffen voor andere coureurs en alles maar gevaarlijk vond.

En Williams had zoveel betere opties. Ik noem een Paul di Resta of de Brazilaan Felipe Nasr, die eerder testrijder was voor het team.

De terugkeer van Felipe Massa werd natuurlijk een farce. De Brazilaan had zelf het moed om het gebrek aan ontwikkeling te hekelen terwijl hij juist daarvoor was aangetrokken.

Niet geheel onverwacht hoefde Felipe niet zijn helm in te pakken voor seizoen 2018.

Toekomst
Nu heeft het team gekozen voor de twintigjarige Brit George Russell en ‘herintreder‘ Robert Kubica. Een beslissing wat door veel mensen als sympathiek zal worden omschreven, maar of het ook een goede keuze is?

De voormalige coureur van Sauber en Renault behoorde lange tijd tot een van de grote beloften in de Formule 1. In 2008 won hij namens Sauber de Grand Prix van Canada, zijn eerste en tot dusver enige overwinning.

De Pool liep in 2011 ernstig arm- en handletsel op na een zware crash tijdens een rally in Italië en moest daardoor afscheid nemen van de koningsklasse van de autosport. Nu keert hij dus terug, maar wel op de leeftijd van 33 jaar.

Ook McLaren vangt het seizoen 2019 aan met een nieuw duo. Van Renault kwam de voormalige teamgenoot van Max Verstappen, Carlos Sainz jr. De Spanjaard moest plaats maken voor ex-Red Bull Racing Daniel Ricciardo die de strijd met Max Verstappen niet meer zag zitten. Sainz’ teamgenoot bij McLaren wordt Lando Norris.

Het wordt afwachten hoezeer men de juiste beslissingen blijft nemen, maar een terugkeer naar de top zal jaren vergen voor beide teams…

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Volgende »

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s