Het kopen van een nieuwe/andere auto is geen makkelijke exercitie. Zeker als je een tweedehands auto wil kopen, zijn er genoeg valkuilen te ontwijken. Vandaag bekijken we de Daihatsu YRV [bouwjaar 2005]…

Imago
Young Recreational Vehicle’, dat was de fraaie term die de marketingspecialisten van Daihatsu hadden bedacht. Zoals altijd bleek de realiteit totaal anders inschatten. De gemiddelde leeftijd van de kopers lag in de praktijk juist opvallend hoog, daar de auto een hoge instap bood.

Het grote publiek heeft een auto als de Daihatsu YRV, ook wel geschreven als Young RV, nooit ontdekt. En het zeer eigenzinnige design hielp daar niet bij. Voor een senior is dat veel minder van belang. Maar de -beoogde- jeugd wilde niet in een compacte MPV-achtige model rijden.

Techniek
De YRV is technisch afgeleid van de eerste generatie Sirion en is dus ook met dezelfde motoren geleverd. Veruit de meeste exemplaren hebben de 1,3 liter zestienklepper met 64 kW/87 pk. Daarnaast is er een 1,0 liter driecilinder met 43 kW/58 pk. Vanaf 2002 is er ook een 1,3 Turbo leverbaar, met 95 kW/129 pk. Die motor is alleen geleverd in combinatie met een viertraps automaat, die als optie ook op de gewone 1,3 beschikbaar is. Per motorisering zijn er verschillende uitvoeringen. Met de 1,0 heten die STi, SXi en RTi, bij de 1,3 is dat XTi, VTi en S. De Turbo heeft één op zichzelf staande uitvoering.

Qua defecten is de YRV een ‘echte Japanner‘. Er gebeurd doorgaans nooit iets met deze auto’s. Hooguit kreeg een bepaalde serie te zwakke accu’s, maar die werden onder garantie vervangen. Natuurlijk hangt het een en ander af van hoe de vorige eigenaar is omgegaan met zijn/haar YRV.

Maar aangezien de meeste bezitters of senioren zijn of vrouwen, hoeft men niet veel te verwachten behalve de obligate ‘parkeergarage-krasjes‘.

Aanbod
Dit is een goed rijdende compacte auto met behoorlijk wat ruimte, die voor heel overzichtelijke bedragen te koop is. Toch wordt de YRV niet gewaardeerd. Dat is goed nieuws voor de occasionkopers die net even verder kijken dan de voor de hand liggende modellen, want de occasionprijzen van de YRV zijn hierdoor heel vriendelijk.

Zoals eerder gezegd zijn de meeste eigenaren al wat ouder. Dat resulteert in auto’s die doorgaans niet zoveel kilometers op de teller hebben. En als dat wel zo is, dan kun je gerust verder zoeken.

Op Gaspedaal.nl staan er slechts 52 YRV’s in Nederland te wachten op een nieuwe baasje. Vanaf 600 euro heeft u al een YRV van het bouwjaar 2002 met ruim 202.000 kilometers ervaring! Dat lijkt mij een beetje te veel voor zo’n kleine auto.

Zelf zoek ik auto’s vanaf het bouwjaar 2005 met maximaal 180.000 kilometers, voor een budget van maximaal 2000 euro.

En kom ik uit op een exemplaar van bouwjaar 2004 met 175.542 kilometers op de teller. 1750 euro wordt voor deze auto met een APK tot 2020 gevraagd.

Conclusie
Bijna niemand lijkt het te beseffen, maar in compacte klasse is de YRV een aanrader. De YRV lijkt een ‘no-brainer‘. Degelijke techniek, gebouwd voor de eeuwigheid en het rijdt uitstekend. Doch staat zijn uiterlijk en imago soms tegen.

Maar wie zich niets aantrekt van wat de buurman vindt, heeft een prima auto aan deze Daihatsu.

Conclusie: kopen, en zoek er een van een senior met weinig kilometers. De 1.3 is een aanrader.

Bron: ANWB/BOVAG/Gaspedaal.nl/wikipedia

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s