BMW

In hun ijver om automotoren schoner te maken lijken de fabrikanten te ver te zijn gegaan. En het lijkt erop dat de eigenaren van die moderne auto’s de (eind)prijs zullen moeten betalen…

Het zogenoemde ‘downsizing’ lijkt dé oplossing om motoren zuiniger en schoner te maken. Viercilinders worden driecilinders en met andere inspuittechnieken en vervroegde inspuiting wordt veel milieuwinst behaald. Maar de keerzijde is volgens experts dat de motoren veel minder lang mee gaan. Dat meldt website Auto en Motor Techniek naar aanleiding van gesprekken met revisie-experts.

Groot lijf, klein hartje
Het wordt steeds normaler, kleine motoren in grote auto’s. En daar schuilt een regelrechte killer in. Diezelfde auto wordt in haar geheel steeds groter én zwaarder.

Om die relatief zware middenklasser toch nog een beetje pit mee te geven, wordt er meestal een turbo opgeschroefd. Omdat turbo’s ideaal zijn voor het toevoegen van power, maar relatief weinig extra uitstoot geven, is het de kunst dat de motoren steeds kleiner worden, en de turbo’s steeds groter.

Door kleine motoren met hulpjes als turbo’s en grote EGR‘s, zijn de motorblokjes niet echt betrouwbaar. Hoe groter de turbo, des te meer vraag je van de motor. Dat gaat uiteraard hand in hand met slijtage. De kleine motoren hebben het zwaar te verduren, vooral op hoge toerentallen.

Doel voorbij
En dat gebeurt veel sneller dan dat men denkt. ik had eerder al aangegeven dat modernere auto’s steeds zwaarder worden. Deels omdat men meer luxe wil, deels vanwege alle veiligheidseisen en -items.

Dus gaat de gaspedaal steeds vaker in standje ‘plankgas‘ om maar mee te kunnen met het overige verkeer.

De gevolgen laten zich raden. Allicht zal men nu zuiniger omspringen met brandstof, maar de keerzijde is dan er veel meer zal worden uitgegeven aan onderhoud. Want dat luistert zeer nauw bij deze turbo-blokjes.

Deze motoren worden geroemd om hun koppel bij lage toeren, maar dat is eigenlijk een trage ‘Titanic-accident‘. Er wordt zeer veel gevraagd van de onderdelen om die koppel te leveren. Laat ik een goede vergelijking geven.

Zelfdestructief
Stel dat u rijdt in een normale turbo-loze 1.6 of 1.3 motor. En schakel telkens door naar de volgende versnelling bij 1700 a 1900 toeren. Gevolg? Een zwaar brommende motor en als u het lang genoeg volhoudt, knallen de krukaslagers er vanzelf uit.

Nog los van schade aan uw versnellingsbak. Maar dit is wat er binnen in zo’n modern ‘koppelrijke‘ 1.2-turbo gebeurd.

Wie koopt er dan een auto waarvan de motor zichzelf langzaam maar zeker in de soep draait? Als de autoverkoper voor de verandering eerlijk zou zijn, en u vertelt dat de auto de 150.000 kilometer niet haalt, zou u het nog kopen?

Maar de goegemeente wordt dit verhaal niet vertelt…

Duurzaamheid
Alleen de zon komt voor niets op: om 120 pk of meer uit een blokje van amper 1000 cc -oftewel 1 liter-  te krijgen (KIA Ceed), moet je elders concessies doen. Dan hebben de Amerikanen met hun 5 liter motoren het niet zo verkeerd gezien, qua duurzaamheid.

Zo’n blok is dan wel heel groot. Eigenlijk is een 2 liter al prima, zoals het Japanse Mazda ook laat zien. Maar de algehele belasting is zoveel minder, dus kan de motor langer mee.

Mazda bouwt al jaren zuinige, turboloze SkyActiv-motoren. Deze relatief grote motoren zijn niet alleen op papier, maar ook in de praktijk zuinig gebleken, ondanks de (veel) grotere motorinhoud dan de concurrentie.

Ik zie het niet gebeurden dat een 1 liter turbomotor van 120 of zelfs 150 pk ook heel blijft na 300.000 kilometer. Sterker, enkele experts denken dat de koek nog voor de helft van die afstand op is. En dan kan de auto op de schroothoop. Duurzaam?

En om die duurzaamheid was dit alles toch begonnen?

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s