De FIA is nu alweer jaren bezig om de kosten in de Formule 1 omlaag te brengen. Verdere standaardisatie moet solaas bieden…

Vanaf 2021 wordt een aantal onderdelen gestandaardiseerd in de Formule 1. Onder meer de remklauwen, de velgen, het rem- en gaspedaal, de stuurkolom en de halo.

Die onderdelen moeten vanaf dat jaar in iedere auto hetzelfde zijn, zo weet het Duitse Auto, Motor und Sport te melden.

In totaal gaat het om veertien verschillende auto-onderdelen, maar ook de complete pitstop-uitrusting (krik, galg en wheelguns) moet van een standaardfabrikant worden.

De FIA hoopt dat er vanaf 2021 een besparing van circa 300.000 euro per team te boeken is, doordat iedereen dezelfde spullen aanschaft.

Is dat erg? Nee. In de jaren 1960 tot 1980, kon men ook gewoon onderdelen kopen van diverse teams of leveranciers. Het was zelfs mogelijk om een complete auto te kopen en met tien man personeel een team te runnen, zoals het kleine Hesketh Racing met James Hunt ook bewees. Hunt won toen zelfs een race, voordat hij overstapte naar een topteam en het WK in 1976 won.

Maar aan de andere kant wordt men wel heel erg afhankelijk van één fabrikant, en wat als deze een of meerdere productiefouten maakt?

Zal de FIA dan het boetekleed aantrekken?

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s