Het kopen van een nieuwe/andere auto is geen makkelijke exercitie. Zeker als je een tweedehands auto wil kopen, zijn er genoeg valkuilen te ontwijken. Vandaag bekijken we de Daihatsu Sirion…

Alweer een Daihatsu? Ja, het kleine Japanse merk staat dan niet bekend als een spannend merk, maar dat is juist gunstig voor haar kopers. Jammer genoeg waren er te weinig mensen die dat ook konden waarderen, waardoor het merk per 2013 verdween van de Europese verkooplijsten.

Imago
Dit model is heel erg ‘dertien in een dozijn’ qua uiterlijk en valt totaal niet op in het dagelijkse verkeer. Dat onopvallende karakter moet je wel liggen, als je overweegt zo’n auto te kopen. Echt een auto voor introverte types, dus!

Techniek
Daihatsu is als merk nauw verbonden met Toyota, Daardoor zijn er niet alleen wat nauwelijks zichtbare technische verbanden, maar Daihatsu kijkt ook naar de productietechniek van het grote merk en behaalt daardoor een gelijkwaardig kwaliteitsniveau. Dat verklaart waarom bijvoorbeeld de Sirion 2 zich uitstekend kan meten met de populaire Yaris.

De Daihatsu Sirion 2 kent niet veel uitvoeringen. Hij is er alléén als vijfdeurs en er zijn maar twee motoren beschikbaar. De 1,0 liter driecilinder basismotor past alleen bij een rustige rijstijl of als je bijna alleen stadsverkeer rijdt. Die levert 51 kW/70 pk. De 1,3 liter is een viercilinder met 64 kW/87 pk en die is sterk genoeg voor normaal gebruik. Er zijn wat versies in omloop met automatische transmissie, maar dat is een beetje achterhaalde viertrapsautomaat.

Verder zijn er maar drie uitvoeringen, Comfort, Prestige en Sport, waarbij de onderlinge verschillen echt maar heel klein zijn.

Qua defecten is de Sirion een ‘echte Japanner‘. Er gebeurd doorgaans nooit iets met deze auto’s. De ANWB stelt zelfs dat men deze auto ook van een particulier zou kunnen kopen, mits deze aantoonbaar goed voor de auto heeft gezorgd.

 

 

Aanbod
Dit is een goed rijdende compacte auto met behoorlijk wat ruimte, die voor heel overzichtelijke bedragen te koop is. Toch wordt de Sirion niet gewaardeerd vanwege zijn vermeende saaie uiterlijk. Dat is goed nieuws voor de occasionkopers die net even verder kijken dan de voor de hand liggende modellen.

De Sirion is wel wat duurder geprijsd dan de op dezelfde techniek gebaseerde YRV.

Zoals eerder gezegd zijn de meeste eigenaren al wat ouder. Dat resulteert in auto’s die doorgaans niet zoveel kilometers op de teller hebben. En als dat wel zo is, dan kun je gerust verder zoeken.

Op Gaspedaal.nl staan er 245 Sirions in Nederland te wachten op een nieuwe baasje.

Zelf zoek ik auto’s vanaf het bouwjaar 2005 met maximaal 180.000 kilometers, voor een budget van maximaal 2000 euro.

En kom ik uit op een exemplaar van bouwjaar 2006 met 175.542 kilometers op de teller. 1650 euro werd voor deze auto gevraagd. Werd, want het ding was al verkocht. Iemand heeft een slimme keuze gemaakt door deze auto te kopen…

Conclusie
Bijna niemand lijkt het te beseffen, maar in compacte klasse is de Sirion zeker een aanrader. Net als de YRV lijkt een Sirion een ‘no-brainer‘. Degelijke techniek, gebouwd voor de eeuwigheid en het rijdt uitstekend. Doch staat zijn uiterlijk en imago soms tegen.

Maar wie zich niets aantrekt van wat de buurman vindt, heeft een prima auto aan deze Daihatsu.

Conclusie: kopen, en zoek er een van een senior met weinig kilometers. De 1.3 is een aanrader.

Bron: ANWB/BOVAG/Gaspedaal.nl/wikipedia

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s