Het kopen van een nieuwe/andere auto is geen makkelijke exercitie. Zeker als je een tweedehands auto wil kopen, zijn er genoeg valkuilen te ontwijken. Vandaag bekijken we de Toyota Aygo…

Imago
Als we het over een goed imago hebben voor een normaal automerk dat wereldwijd opereert, komen we vrijwel automatisch uit bij Toyota. De Japanners produceren voor elk budget wel een auto, zo ook de Aygo.

Hoe is het begonnen? Peugeot, Citroën en Toyota starten gezamenlijk aan een project. In 2005 laten Peugeot, Citroën en Toyota achter elkaar een 107, C1 en Aygo zien. Drie sterk aan elkaar gelijkende auto’s. Allemaal gebruiken ze dezelfde 1 liter driecilinder benzinemotor of een Franse 1.4 diesel. De auto’s worden gebouwd in Tsjechië.

Deze koopwijzer geldt dus ook voor de Franse merken, aangezien alle techniek precies eender is.

De Aygo zelf heeft een zeer breed imago, waarbij het profiteert van het sterke merk Toyota. Doorgaans zitten er jongere mensen in deze autootjes, die vaak worden ingezet als private-lease modellen, uitzendbureau’s of voor mensen met een kleine beurs.

Ouden van dagen zul je niet zo gauw tegen komen in een Aygo. Daarvoor is de auto hen te stug. en qua ruimte houdt het niet over. Als je negentig procent van de tijd alleen in de auto rijdt, dan is dit je ding. Neem je vaker je vrienden mee, dan is een Yaris of Sirion een betere keuze.

De vlakke stoelen, korte wielbasis en knap harde vering betekenen dat je qua comfort echt niets moet verwachten. De vijfbak schakelt hakerig en soms ronduit vaag. Dat moet vast de Franse invloed zijn…

Techniek
De driecilinder 1,0 liter benzinemotor (van Daihatshu, in welk merk Toyota een flink aandeel heeft) met 50 kW/68 pk zit in vrijwel elke Aygo. In 2006 t/m 2008 is de Aygo ook aangeboden met de 1,4 liter dieselmotor (40 kW/54 pk) van PSA, maar die aantallen zijn heel minimaal geweest.

Fijn is de distributieketting, dat scheelt behoorlijk qua vervangingskosten van een riem. Het maakt de motor een stuk betrouwbaarder.

Kwalitatief geeft de Aygo wel iets toe op andere Toyota’s, maar behoort wel tot de beste compacte auto’s. Bij wat hogere kilometrages is de waterpomp relatief snel aan vervanging toe en kunnen de zuigers in de motor kantelen. Dit maakt een ratelend geluid. Dat is wel het begin van het einde van die motor, maar als er voldoende olie in zit, weet de motor het nog verbazend lang uit te houden.

De semiautomatische transmissie is nogal storingsgevoelig, maar die is zo zeldzaam. Die kan men gerust links laten liggen.

Na een kleine aanrijding aan de achterzijde komt het vaak voor dat de nummerplaatverlichting steeds opnieuw sluiting maakt op de dwarsbalk achter de bumper. Bij de oudste exemplaren kan waterlekkage optreden via de deurrubbers. Kijk vooral even of het onder de stoelen vochtig is, dit kan leiden tot doorroesten van de bodemplaat.

Het komt ook nog wel eens voor dat de contactsleutel niet wordt herkend. Daarbij is het extra lastig dat dit op het dashboard niet wordt weergegeven. De elektrische zekeringen zitten op een eigenaardige plaats, onder de omkapseling van de snelheidsmeter. De meeste Aygo-rijders vinden het hierdoor niet prettig zelf een zekering te vervangen.

Qua defecten is de Aygo een ‘echte Japanner‘. Er gebeurd doorgaans nooit iets met deze auto’s. Hooguit kreeg een bepaalde serie te zwakke accu’s, maar die werden onder garantie vervangen. Natuurlijk hangt het een en ander af van hoe de vorige eigenaar is omgegaan met zijn/haar Aygo.

Een veel dringender minpunt zijn lekkages.

De Aygo/C1/107 zijn gevoelig voor lekkages. Bij de koppeling en in de achterbak kan regen van buiten naar binnen. Vochtige of zelfs schimmelende bekleding is een belangrijke indicatie. Voor de koppeling betekent wateroverlast extra snelle slijtage. Sowieso is de koppeling een zwak punt van deze auto’s. Controleer op een soepele werking en op slip tijdens een proefrit. Om versnelde slijtage (zonder wateroverlast) tegen te gaan is er een brief uitgegaan de standaard 180 mm koppelingsplaat door 190 mm te vervangen op alle 1.0 benzine uitvoeringen van de Aygo, 107 en C1.

Aanbod
Er is een gigantisch aanbod aan gebruikte Aygo’s beschikbaar, maar er is ook heel veel vraag. Het meest bijzonder is dat de restwaarde van de Aygo zelfs na jaren duidelijk hoger ligt dan van de evenknieën 107 en C1, terwijl die toch slechts minimaal verschillen. Puur op basis van de reputatie van Toyota, liggen de vraagprijzen voor een Aygo bovengemiddeld hoog.

Ook is het opvallend dat er nogal wat Aygo’s zijn met hoge kilometrages voor een zo compacte auto. De neiging bekruipt je snel om te zoeken naar eentje met juist heel weinig kilometers, maar kijk uit, want juist die exemplaren hebben het vaak ‘zwaar’ gehad. Alleen korte stukjes en boodschappenritjes zijn tropenkilometers voor elke auto. De waarheid ligt zoals gewoonlijk in het midden. Zoek naar een goed onderhouden exemplaar met een aantoonbare kilometer- en onderhoudshistorie. Is die duidelijk, dan is een nette Aygo een betrekkelijk risicoloze koop, want ze zijn kwalitatief erg sterk.

De meeste Aygo’s / C1 / 107 zijn vrij kaal qua uitrusting. Er zijn ook wel exemplaren afgeleverd met airco en centrale deurvergrendeling. Die zijn te herkennen aan het kleine satelliet op de kap van de snelheidsmeter, waarin de toerenteller is geplaatst (zie bovenstaande foto van het interieur).

Op Gaspedaal.nl staan er ruim 3000 Aygo’s in Nederland te wachten op een nieuwe baasje. Vanaf 1500 euro heeft u al een Aygo van het bouwjaar 2005 met meer dat 260.000 kilometers ervaring! Dat lijkt mij een beetje te veel voor zo’n kleine auto.

Zelf zocht ik auto’s vanaf het bouwjaar 2005 met maximaal 180.000 kilometers, voor een budget van maximaal 2000 euro.

Maar het voordeel van zoeken naar een auto, is dat je in de tussentijd kunt sparen. Zodoende steeg mijn budget van 2000 naar 3000 euro. En voor dat bedrag heb ik een Aygo uit 2008 met 161.000 kilometers gekocht!

Betekent dit het einde van het rubriek? Ik hoop/denk het niet. Er valt nog genoeg te speuren en dromen op het net. Alleen zal ik allicht minder frequent met de Te Koop(wijzer) komen. U mag van mij tevens artikelen verwachten omtrent het kopen van een tweedehands auto.

Conclusie
Conclusie: kopen, indien je kunt leven met een basic autootje. Maar ik zeg altijd; “Wat er niet op zit, kan ook niet kapot!”
Let wel op waterlekkage en de waterpomp bij exemplaren van voor 2006.

Maar als die goed zijn onderhouden, kan men nog vele kilometers erbij rijden.

Bron: ANWB/BOVAG/Gaspedaal.nl/wikipedia

Advertenties

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Writer for gppits.net and photographer with own blog (frankyreinphotography).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s