Soms kom je tijdens het surfen over het internet grappig speelgoed tegen. Nou ja, speelgoed. Deze mini kart zou ik eerder voor mijzelf kopen dan voor mijn kind.

Ik heb het over de Go Ped Go Quad 46 mini kart.

Op het eerste gezicht lijkt het op een te heet gewassen kart met overmaatse wielen van van een skateboard. Er zit echter geen stuurwiel gemonteerd, maar een stuurstang als van een scootertje. Dat laatste is logisch, want het bedrijf is ook begonnen met het bouwen en verkopen van gemotoriseerde mini-scooters.

Afbeelding

Het karretje is voorzien van een 49cc tweetakt-motortje, wat 4.5 pk levert. Doch zou er ook een minder heftig c.q. krachtig model te koop zijn.

Verder is het ‘speeltje’ voorzien van een stuurinrichting volgens het Ackerman-principe. Het gas bedient men via een hendel, wat men kent uit de wereld van jetski’s. Het is deels een bouwpakket, dus twee rechterhanden zijn gewenst. Al zou dat laatste volgens de fabrikant beslist meevallen.

Het frame is gemaakt van chromoly [Patented Aircraft quality 4130 Chromyl frame], een een afkorting voor chroom-molybdeenstaal. Chromoly is staal van lage legering dat onder meer chroom en molybdeen bevat. Het wordt onder andere gebruikt om fietsframes en rolkooien voor raceauto’s te produceren.

Een erg leuk ding om meer te rijden op een geasfalteerde parkeerterrein of een kartbaan [al zijn er steeds minder kartbanen over in Nederland].

Het enige wat mij tegenstond was de prijs. Op Amazon.com staan ze voor prijzen van 900 tot 935 US-dollar! Dat is een ruime 725 euro, voor een fun-kartje! Voor dat bedrag heb je een leuke, hopelijk niet afgeragde tweedehands 100cc tweetakt kart. Met die kart kun je tevens op een baan rijden als recreant of zelfs aan clubwedstrijden meedoen.

Echter, ik had het al eerder gezegd, veel valt er niet te beleven qua kartbanen in Nederland. Of je moet bereid zijn veel en ver te willen reizen.

In dat opzicht is de Go Ped Go Quad een leuk hobby-ding, al moet je  dan wel vrienden of gelijkgestemden hebben / kennen, want in je eentje is er niet zo veel aan.

Over Go-Ped

Steve Patmont, zijn vrouw Hannelore, en hun twee zonen Gabe en Tim richtten Patmont Motor Werks (PMW) in 1985 op. Het bedrijf richtte zich op de bouw van gemotoriseerde [mini]scooters vanuit hun woonplaats Pleasanton, Californië.

Afbeelding

Zoals een bedrijfje vaak begint, begon Steve modellen te bouwen voor vrienden en familie. Tegenwoordig is PMW uitgegroeid tot een wereldleider in de draagbare transportmarkt, en produceert zij haar scooters in een veel grotere productie-installatie in Minden, Nevada.

Patmont Motor Werks is voortdurend bezig met het bouwen van nieuwe innovaties. In 2005 vroeg Patmont patent aan op de Cantilevered Independent Dynamic Linkless Indispension [CIDLI]. Een eenvoudige, maar revolutionaire ophangingssysteem voor haar mini-scooters.

Patmont Motor Werks blijft familiebedrijf, met een speciale uitgebreide familie…

Specs:
Engine model: GPL290 air-cooled 2-stroke Maximum speed: 22 mph Transmission: Chain drive, 6/64 stock sprocket ratio, centrifugal clutch Frame: Patented heavy-duty, ultralight, aircraft-quality carbon/chromoly steel frame Handlebar: Includes throttle, brakes, kill switch, and adjustable Ackerman steering Tires: Solid full 6-inch rubber “Go-Active” replaceable tires Rims: Mach 12 reinforced high-impact polymer rims Brakes: Full rear axle caliper brake Axle: Heavy-duty live rear axle Drive: 2-wheel Free-wheel capable: Yes Max load: 400 pounds Dimensions: 45-1/2 by 17 by 28-1/4 inches (W x H x D Weight: 42 pounds

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Author and Photographer for several websites with own blog (frankyreinphotography).

Eén reactie Volgende »

  1. Wilco schreef:

    Ik wil em wel hebben

Plaats een reactie