Een automotor kent naast benzine of diesel genoeg varianten qua uitvoering. Vandaag bespreken we het verschil tussen de distributieriem en -ketting…

Functie
Een distributieriem en distributieketting hebben de zelfde functie. Er zit dus of een distributieriem of een distributieketting in de motor van uw auto. Deze riem of ketting drijft via de krukas de nokkenas of nokkenassen aan die vervolgens weer de in en uitlaat kleppen bedienen. De distributie aandrijving is ingebouwd en aan de buitenkant van de motor niet te zien.

Ketting of toch riem?
Beide soorten hebben hun eigen voor- en nadelen. Een distributieriem is stil, licht en rekt niet. Wel moet de riem op een bepaald moment vervangen worden.

De ketting is duurzaam en hoeft niet op een vooraf bepaald moment vervangen te worden. Hij maakt wat meer geluid dan een riem. Op termijn kan door slijtage de ketting wat rekken, waardoor de kleptiming niet meer optimaal is.

Maar tegen de tijd dat een ketting dient te worden vervangen, heeft men vaak al drie keer een distributieriem vervangen.

Kosten
En dat kost geld. De gemiddelde autogarage zal tussen de 450 en 600 euro rekenen voor het vervangen van de riem. Is men zeer handig/ervaren en staat er een grote sleutelruimte ter beschikking, dan kan het ook in eigen beheer worden uitgevoerd.

Het vervangen van een ketting kost iets meer dan een riem. Maar waar een riem bij maximaal 100.000 kilometer of per tien jaar –en soms eerder, dat verschilt per merk– moet worden vervangen, kan een ketting tot rond de 300 a 400.000 kilometer blijven functioneren. Indien men niet vaak rijdt met de auto, dan is de leeftijd van de ketting geen issue in tegenstelling tot de riem die verouderd.

Mogelijke problemen
De distributieriem is bekend om de grote schade die er in de cilinderkop kan ontstaan als hij breekt. Op tijd vervangen is dus belangrijk. Ook kan er incidenteel een riem breken als gevolg van een vastlopende waterpomp of een andere gebeurtenis.

De distributieketting bleek in het verleden altijd erg betrouwbaar, maar de laatste tijd werden er veel klachten gemeld over uitgerekte kettingen bij de THP en TSI motoren van respectievelijk Peugeot-Citroën en de Volkswagen-groep. Ook de dieselmotoren (N47D20) van BMW kunnen vaker dan gemiddeld problemen geven. Ratelende bijgeluiden zijn bij motoren met een ketting altijd een reden voor een garagebezoek.

Daar komt bij dat men geen goedkope motorolie van de Lidl of Gamma moet gebruiken. Dat kan het levensduur van een distributieketting verkorten! Louter semi-synthetisch of full-synthetisch olie gebruiken. Ja, dat is duurder maar nog altijd een stuk goedkoper dan een stukgelopen motor.

Waarde auto/verkoop/tweedehands
Voor de waarde van de auto is een ketting beter. Al weet men niet hoe de vorige eigenaar is omgesprongen met de auto qua onderhoud en rijgedrag. Auto’s met een distributieriem zijn minder waard. Want wie gaat er nog 500 euro in een 20 jaar oude auto stoppen, als de riem moet worden vervangen?

Diezelfde riem is een van de redenen dat een auto wordt verkocht. De verkoper heeft er geen zin in om de kosten te betalen. Iets om in het achterhoofd te houden bij een eventuele zoektocht!

Dat onderhoud aan de distributieriem voor de eindgebruiker een nadeel. Met een distributieketting staat u pas voor vervanging als er iets mis gaat of pas bij zeer hoge kilometerstanden.

Conclusie:

Met beide systemen kunt u pech hebben. Maar bij goed onderhoud is er niet zoveel aan de hand, doch wordt men in geval van de distributieriem ‘gestraft’ door de hoge kosten van de verplichtte vervanging na (meestal) tien jaar of 100.000 kilometer.

In het onderstaand filmpje ziet u wat er gebeurt als een riem breekt…

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Author and Photographer for several websites with own blog (frankyreinphotography).

Eén reactie Volgende »

  1. […] heb eerder de verschillen tussen de riem en ketting beschreven.  Zelf heb ik de voorkeur aan de ketting, omdat deze niet gebonden is aan tijd en […]

Plaats een reactie