Afbeelding

Sophie Kumpen, de ex-vrouw van Jos Verstappen, heeft een ongelukkig debuut in de Formido Suzuki Swift Cup gemaakt.

 De Belgische die vroeger een zeer getalenteerde kartster was, crashte tijdens de Finaleraces op het Circuit Park Zandvoort in de Arie Luyendijkbocht.

Kumpen vloog op angstaanjagende wijze door de lucht en na de landing moest zij door de brandweer uit haar verwrongen wagen worden bevrijd. Waarschijnlijk liep zij een scheurtje in de ruggenwervel op en moest ter observatie een nacht in het Kennemer Gasthuis verblijven.

Afbeelding

Op 39-jarige leeftijd maakt de Limburgse haar debuut in de autosport, nadat ze in het verleden vele successen behaalde in de karting. Het debuut in de Suzuki Swift Cup kwam mede tot stand door de sponsoring van Frans Colle.

Sophie Kumpen had dan wel geen meters gemaakt in een auto, toch werd er vertrouwd op haar kunnen opgedaan in de karting. Vroeger boekte Kumpen op de kartbaan vele grote successen. Zo werd ze onder meer tweemaal Belgisch kampioen en stond in diverse internationale wedstrijden op het podium: “Ik heb geracet tegen Jenson Button, Giancarlo Fisichella, Jarno Trulli, Jan Magnussen en heel veel coureurs die nu in de GT’s rijden.

Sophie had er dus zin in; “Het is allemaal nieuw voor me, ik heb nog geen meter in een raceauto gereden. Spannend, maar vooral ben ik heel benieuwd hoe het zal gaan. Achttien jaar lang heb ik niet geracet en ik heb nog nooit in een raceauto gezeten, enkel twee dagen een racecursus. Nu word ik in het diepe gegooid maar ik ben blij met de kans die ik heb gekregen.

Zoonlief en Jos vonden de raceplannen van Sophie in eerste instantie niet zo’n goed idee, maar ging toch overstag: “Max en Jos stonden enigszins sceptisch tegenover dit avontuur. Zij waren bang dat ik van de baan zou vliegen. Zij vonden het wel jammer dat ik niet kon testen en niet goed voorbereid aan de start sta. Zo heb ik geen eerlijke kans om me te bewijzen maar het is niet anders, we moeten er het beste van maken.

Daar kwam dus in de Arie Luyendijkbocht -voorlopig- een voortijdig einde aan.

Een voorspoedig herstel, Sophie Kumpen!

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Author and Photographer for several websites with own blog (frankyreinphotography).

Plaats een reactie