Spa Francorchamps Entry

Spa Francorchamps Entry

Ik heb een lieve schoonzus die weet dat ik een autosportfan ben. Ze zond mij daarom een link naar een actie-site waar men met forse korting een trip voor de vrijdag of zaterdag zou kunnen boeken inclusief de rit met een Touringcar.

Aangezien het lang geleden was dat ik bij een kwalificatie voor een Formule 1-race aanwezig was, koos ik ervoor om op zaterdag 23 augustus naar de VT3 [derde vrije training] en de daarop volgende kwalificatie te gaan.

Doch was ik nog wel beducht voor de weersomstandigheden in de Ardennen.

Maar ik had mijzelf goed voorbereid…dacht ik.

Poncho? Check, check, check…voor het geval als ik er meer dan twee kapot zou maken. Eten en drinken meegenomen, want de prijzen langs de baan zijn niet bepaald vriendelijk voor de portemonnee van de ‘zuinige Hollander’.

Een ding zag ik over het hoofd; een goede stevige broek. Ik had een exemplaar met afritsbare broekspijpen aangetrokken….u raadt het al?

Broekie kapot

Broekie kapot

Het gevolg was dat ik op het circuit aankwam met een tochtig linkerbeen. Het was overigens een hele toer om op de juiste plek te geraken. Als je direct van de snelweg komt, geraak je op een rotonde. Bij die rotonde moet je de eerste rechts nemen, doch was dat afgesloten door de politie?

Maar uiteindelijk was een agent zo vriendelijk om ons een escorte met zwaailichten te geven en na enkele ‘onmogelijke hairpins’ –die ik zelfs als vrachtwagenchauffeur niet ben tegengekomen– konden we uitstappen en naar de poorten lopen.

 

Uitzicht vanaf 'Kemmel-straight' op Spa Francorchamps

Uitzicht vanaf ‘Kemmel-straight’ op Spa Francorchamps

De omgeving van Spa Francorchamps is en blijft zeer indrukwekkend. Zeker als je als Rotterdammer slechts ‘vals plat’ gewend ben. Bijkomend gevolg was wel dat er flink moest worden geklommen naar de hoger gelegen delen. Gelukkig kon ik vertrouwen om mijn betrouwbare ‘werkkisten’. Stevige schoenen zijn echt aan te raden, terwijl ik zag dat de meeste mensen op sportschoentjes liepen. Een enkeling had zelfs teenslippers aan!

Het weerbericht niet gevolgd?

Toch leek het erop dat het wel mee zou vallen met de voorspelde regen. Nou, het regende inderdaad niet. In plaats daarvan werden de bezoekers liefst twee keer getrakteerd op een hevige hagelbui!

Welkom in de Ardennen!

Klim richting Bruxelles

Klim richting Bruxelles

Langs de baan was het zeer druk. Prima om de trainingen, kwalificatie en de races van de GP2 en GP3 te volgen. Wel minder als je thuis wilt komen met mooie [actie]foto’s.

Vooraf had ik de nodige tips gekregen van de forummers op GPPits.net, waarvoor ik ook artikelen schrijf.

Maar ter plaatse was het bomvol. Het is echt zoeken naar een mooi plekje om te fotograferen en dan moet je daar ook blijven staan c.q. zitten. Een rondje lopen resulteert in een ‘spot’ waar je achteraan staan en dus geen vrije blikveld mee hebt. Dat kunt u ook zien op de meeste foto’s die ik heb gemaakt.

Het is al eerder een punt van kritiek geweest; het aanbod van een GP-weekeinde houdt eigenlijk niet veel over. Je krijgt de Porsche Cup, GP3, GP2 en de Formule 1 voorgeschoteld. Een dagje Zandvoort biedt al meerdere race-klasses voor minder geld.

Daardoor kreeg je lange stiltes tussen de activiteit op de baan. Geen punt als het 30 graden is, maar bij [overwegend] grauw weer wil je meer dan de voorbij schietende en blaffende Mercedessen van de FIA.

Porsche Cup - Eau Rouge/Raidillon

Porsche Cup – Eau Rouge/Raidillon

Ook indrukwekkend was het grote aantal vrijwilligers die deze miljoenenshow mogelijk maakten. Stel dat die mensen ook een betaling zouden eisen. Dat zou de F1 helemaal niet te betalen zijn, of Bernie zou heel wat minder geld kunnen binnen harken.

Dat wordt wel vergeten in de zelfcentrische en arrogante wereld van de Formule 1.

Een andere reden -behalve dat het dichtbij is-  om naar Spa te gaan, was om het motorgeluid nu eens zelf te horen en beoordelen.

En ik moet het zeggen; het valt inderdaad heel, heel vies tegen. Over het algemeen was het geluid D.R.A.M.A.T.I.S.C.H.

Autosportfans uit Nederland

Autosportfans uit Nederland

Hooguit de Ferrari vond ik een lekkere sound hebben, maar dan moest ik mijn gehoorapparaat wel wat harder zetten. Dat ding kon ik uitdoen toen de GP2 op de baan kwamen. Wat een geraas en knallen van een raceklasse dat zogezegd onder de F1 valt!

Verder heb ik een rondje om het circuit gedaan. In ieder geval wilde ik Eau Rouge op de plaat hebben. Wat een imponerend stuk van het lay-out weer! Op de TV kun je niet zien hoe steil het in het echt is…Een ongelooflijke klim waarbij je kuiten kraken.

Die beklimmingen en afdalingen zijn trouwens ook niet zonder het risico om als een balletje naar beneden te rollen. Droog is het al lastig genoeg, en in de regen ligt een uitglijder op de loer. Ik bleef gelukkig overeind.

Het was een lange, lange dag…Van 0300 uur tot 2330 uur in touw geweest. Zo ik het nog een keer willen doen? Ja, maar dan mag de regen/hagel e.d.  wel wegblijven!

Voor een collectie van mijn mooiste foto’s, klikt u hier

 

Mijn broek en schoenen na een dagje Spa Francorchamps

Mijn broek en schoenen na een dagje Spa Francorchamps

 

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Author and Photographer for several websites with own blog (frankyreinphotography).

Eén reactie Volgende »

  1. Cornelius schreef:

    Treurig om te horen dat “het geluid vies tegen valt.” Was natuurlijk al bekend, maar het bevestigd nogmaals wat we met z’n allen al vreesden. De formule 1 heeft dringend een nieuw management nodig. Geen ouwe knar van in de tachtig, die met handige trucs miljoenen binnenhaalt voor zichzelf, maar eentje die niet maalt om het grote geld en de sport voorop stelt. Ik denk dan aan Niki Lauda. De f1 is de hoogste categorie van autosport. Daar moeten zo min mogelijk beperkingen gelden. Het is absurd dat het is ontaard in een zuinigheidswedstrijd met opgevoerde turbobrommers.

    • frankyremtlaaaat schreef:

      Eens, maar de Formule 1 moet zich niet van de maatschappij vervreemden door vast te houden aan ‘dinosaurus-achtige’ 3000/3500cc V12-motoren. Op dat punt ben ik het eens met Max Mosley, dat de ERS en de turbo op het juiste moment zijn [her]ingevoerd.

      Maar qua geluid is het 10x niks. Bij de GP2 stond ik echt met een vinger in de [goede] oor en te fotograferen/filmen met de andere hand. Jeej!

      Niki Lauda zou een goeie zijn, inderdaad. Dank voor je reactie!

Plaats een reactie