Bianchi_support

Na de zware crash van Jules Bianchi is de roep om gesloten cockpits in de Formule 1 weer teruggekeerd. Men lijkt zich niet langer te willen beroepen op de term ‘freak-accident’. Opvallend is dat in Amerika men hetzelfde zou willen.

Goed nadenken over de veiligheid van de coureurs kan natuurlijk nooit kwaad, maar als het om zaken gaan die sport aanzienlijk kunnen veranderen heb ik liever dat men een nachtje of vijf wacht voordat men het zeer gladde ijs betreedt.

De Formule 1 zit nu flink onder vuur; Langzamere auto’s, nauwelijks geluid en de coureurs moeten nu meer dan ooit op hun brandstofverbruik letten. Maar veiligheid dwing je alleen maar af na rigoureuze zaken, namelijk zware crashes.

Als we kijken naar de ongelukken van de afgelopen jaren, dan vallen er een aantal op. Allereerst het ongeluk van Felipe Massa, die in 2009 een veer afkomstig van Barrichello’s BrawnGP tegen zijn helm kreeg en vervolgens in het ziekenhuis belandde.

Ten tweede het ongeluk van Henry Surtees, de Formule 2-rijder die in hetzelfde jaar een afgebroken wiel op zijn helm kreeg en die klap niet overleefde.

Recenter is de startcrash van Spa Francorchamps 2012, waar Romain Grosjean op een haar na het hoofd van Fernando Alonso miste.

Startcrash Spa Francorchamps 2012

Startcrash Spa Francorchamps 2012

Dat leidde destijds tot veel discussie, maar geen gesloten cockpits. Die zouden namelijk te lelijk zijn.

Nu hebben zich in de Verenigde Staten van Amerika in de Indycars zich soortgelijke crashes voorgedaan. Na Dan Wheldon wiens helm zeer hard werd geraakt door de omheining in 2011, volgde de crash van Dario Franchitty in 2013 welk het einde van zijn loopbaan betekende.

De Rus Mikhail Aleshin kreeg in juli van dit jaar de auto van Montoya bovenop zijn helm, tijdens een stratenrace in Toronto. In augustus was Mikhail minder fortuinlijk toen hij tijdens de trainingen voor de seizoensfinale op Fontana ontzettend hard in de muur en hekken belandde.

Aleshin kwam er levend vanaf, maar moest met diverse botbreuken naar het ziekenhuis. Zijn seizoen was meteen voorbij.

Er kan absoluut worden gesteld dat de veiligheid van de coureurs de afgelopen decennia sterk is verbeterd en ook nog elk jaar beter wordt. Zo zijn de cockpitranden steeds hoger geworden, vooral om het kwetsbaarste lichaamsdeel -het hoofd- te beschermen. Dat het toch mis gaat, lijkt de roep om een koepel in zowel de Formule 1 als de Indycar te versterken.

Maar dat roept weer vragen op bij uw scribent.

Hoe of wat wordt de koepel? Welk materiaal moet er worden gebruikt? Maken alle teams in de Formule 1 hun eigen koepel? In de Indycars zal er waarschijnlijk voor één leverancier worden gekozen. Zoiets is in de Formule 1 ‘een beetje ingewikkeld’.

En dan nog de praktische zaken. Doorzichtigheid van de koepel, want men zal de coureurs nog wel willen zien. Hoe zal het gaan in regenraces of zal men de regenrace afschaffen? Hoe komt een coureur snel en zelfstandig uit de auto als deze op zijn kop staat?

topfuel_withoutcanopy

Topfuel voor 2012

Topfuel tegenwoordig

Topfuel tegenwoordig

Niettemin, in Amerika kijkt men naar de NHRA waar de zogenaamde Topfuel dragsters tegenwoordig een koepel hebben. Alle Topfuels hebben een koepel gemaakt door de firma Aerodine. Het heeft de ‘Yanks’ geïnspireerd om in ieder geval voor de volgende generatie Indycars met een koepel te komen.

Maar de Amerikanen hebben makkelijk praten. De dragsters van de NHRA rijden louter in een rechte lijn. Als er iets gebeurd zijn de hulpdiensten er snel ter plaatse. De Indycars rijden op stratencircuits of anders ovals waar je op elke hoek een marshall kunt posten.

Maar de Formule 1?

Spa Francorchamps, Maleisië of het nieuwe geldbron van opa Berne [Baku te Azerbeidzjan] lenen zich niet voor snelle actie van de hulpdiensten. Met de ERS is het niet ondenkbaar dat een auto vlam kan vatten en daar zit je dan, ondersteboven en je kunt er niet uit. En laat brand nu eens het grootste angst van menig autocoureur zijn.

Ik denk niet dat de heren coureurs een dergelijk afhankelijke situatie zouden accepteren. Dit is het probleem: Men gaat teveel uit van ideale omstandigheden, maar de crash van Bianchi liet zien dat de schade aan een auto onvoorspelbaar is.

Nog los van rijden in de regen met een koepel voor je neus. Hoe wil men de damp aan de binnenkant van de koepel tegen gaan? Ventilatie? Gaten in je koepel boren of in de monocoque?

En als laatste twistpunt: Zal het publiek het accepteren dat de coureurs verdwijnen achter een ‘raam’ en dat men dan naar WEC-auto’s met open wielen zitten te kijken?

Bovendien rijden de promotionele klasses [FRenault2.0/3.5, Formule 3, GP3, GP2 enzovoort] wél zonder koepel?

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Author and Photographer for several websites with own blog (frankyreinphotography).

Plaats een reactie