Afbeelding

In 2010 maakte HRT haar debuut in de Formule 1. Het zou een zeer moeizame exercitie blijken, dat al vanaf het begin tot mislukken was gedoemd.

Laten we bij het begin beginnen; Campos Meta. “Huh“, zegt u dan. “Je zou toch schrijven over HRT?” Jaahaa, zekers wel. Maar met Campos Meta begon het allemaal. Of officieel, Campos Meta 1.In den beginne

Campos Meta 1, opgericht door oud-coureur Adrián Campos en José Ramón Carabante, zat al snel na de bekendmaking dat zij zou deelnemen aan de Formule 1 in financiële problemen en het was lange tijd onzeker of de renstal aan de start van het nieuwe seizoen zou verschijnen.

Een normaal mens zou alles dan afblazen en op een gunstigere tijdstip beginnen?

Zo niet voor José Ramón Carabante, die na weken van speculatie in de media verkondigede, dat hij het team alleen zou leiden. Carabante trok Colin Kolles als teamchef aan. Kolles was voorheen actief voor Force India, Spyker en Midland.  Alle drie teams die voorkomen uit het ‘Rock ’n Roll‘-team van Eddie Jordan. Overigens, Force India maakte pas de sprong vooruit, nadat eigenaar Dr. Vijay Mallya Kolles eruit gooide.

Voorwaar geen gunstige CV voor de Duitse Roemeen…

Afbeelding

De renstal kreeg een andere naam, en nu komt de afkorting HRT om de hoek zetten. Het staat dus voor Hispania Racing Team. Spaans Race Team in goed Nederland.

Het team kwam in 2010 bij geen enkele wintertest opdagen en van WK-punten konden ze alleen maar dromen. Het team bungelde het hele jaar onderaan de ranglijst, maar eindigde toch als 11de in de constructeurs.

In 2011 gebeurde exact hetzelfde, als het jaar ervoor. Weer kwam het team niet in actie bij de wintertests en weer was de auto niet op tijd klaar voor het eerste weekend van Melbourne. HRT had nog de mazzel dan de GP van Bahrein werd geschrapt vanwege de onlusten in het land, anders zouden de Spanjaarden met een halve auto op de eerste GP aanwezig zijn.

Kolles kwam met het slappe excuus dat het team moeite had met de verzwaarde eis, dat een auto moest slagen voor de crashtest vóórdat men aan de wintertest kon deelnemen…

Het zal u niet verbazen dat seizoen 2012 onder dezelfde omstandigheden aanving? Beide rijders kwamen natuurlijk niet door de ingevoerde 107 procent regel en mochten niet deelnemen aan de race.

De stewards waren het gedonder van het team blijkbaar ook zat?

Thesan stapt in, en er weer uit

Maar in juli leek het tij te keren. HRT kreeg opnieuw een andere eigenaar. Ditmaal nam de Spaanse investeringsmaatschappij Thesan Capital, gevestigd in Madrid, een meerderheidsaandeel in het achterhoedeteam.

Het gegeven schepte hoge verwachtingen, zo bleek ook uit de woorden van Karthikeyan. De “snelste Indiër ter wereld” bood zich in de Deccan Chronicle alvast aan bij HRT voor 2013:

De Formule 1 is een gecompliceerde wereld. Maar ik zou dolgraag bij HRT blijven, helemaal onder de nieuwe leiding. Ik ben bekend met de plannen van het team voor de auto van 2013 en het is de bedoeling dat die wagen veel geavanceerder is.

Zover zou het nooit komen. In het weekeinde van de GP van Amerika in 2012, werd aangekondigd dat HRT weer te koop stond. Maar mocht er geen koper komen, dan zou het team stoppen te bestaan. Bij Thesan Capital leek men gek te zijn geworden. De huidige eigenaren van HRT wilden met de verkoop het team meer kans geven op succes.

We zijn heel trots op het werk dat het hele team heeft bereikt, maar het is tijd dat het team verder groeit met nieuwe financiële ondersteuning.

Afbeelding

Waarom zo snel?
Thesan Capital is niet de eerste investeringsmaatschappij in de Formule 1. De bekendste is momenteel Genii Capital, de ‘eigenaar‘ van Lotus en –op het moment van schrijven– werkgever van Kimi Räikkönen. In juli werd HRT gekocht  voor ca. 15 miljoen euro en al in november werd HRT alweer te koop aangeboden?

Een eventuele koop moest vóór 30 november rond zijn, omdat de deelnemende teams voor die datum hun ‘entry fees‘ zouden moeten hebben betaald.

Waarom zo kort dag? Een verkoop had meer kans van slagen gehad als men al in september het team op de markt had gezet. Volgens Spaanse berichtgeving zou het team 40 miljoen euro moeten kosten.

40 miljoen euro voor een lege huls?! Geen fabriek [meer], diverse werknemers al ontslagen, geen ontwerpteam en de ‘ontwikkeling‘ -tot zo ver er al sprake van was- van de 2013-auto was al stilgezet.

Gaandeweg werd duidelijk dat Thesan gewoon de knoop doorhakte om te stoppen met racen. Puur uit financieel gewin, dus. Een voormalig werknemer van het raceteam ontkende dat er echte financiële problemen speelden:

HRT sluit niet vanwege een gebrek aan liquiditeit, teveel openstaande rekeningen of omdat het team het inschrijfgeld niet kan betalen. Thesan heeft gewoon besloten dat het niet langer winstgevend is of dat vanaf volgend jaar niet meer zal zijn en wil daarom van HRT af. Het maakt hun niet uit of ze goed of slecht in de publiciteit komen, zolang ze maar een redelijk rendement aan de investeerders kunnen geven.

Bernie Ecclestone ziet zijn kans schoon?

Nu heeft uw scribent een connectie wonende in Spanje. Deze persoon is werkzaam bij de Spaanse belastingdienst en wist mij te vertellen dat Thesan Capital vermoedelijk geld van Bernie zou hebben gekregen om HRT op te doeken?! Hij maakte de connotatie tussen Thesan Capital en de FOM [Bernie had inmiddels geleerd van de debacle met Gribkowski]. Immers, de FOM betaalt het deel van de tv-geld waar de teams recht op hebben uit.

Echter was er volgens tipgever twee keer betaald, en dan ook nog een vrij ongebruikelijk hoog bedrag vergeleken met 2011 en 2010!

Als lezer begrijpt u wel dat ik zijn identiteit niet kan onthullen, maar er ging wel een lichtje bij mij branden waarom HRT destijds zo hals-over-de-kop opgedoekt werd.

Ga het maar na, beste lezer.

Eerst wilden ze nog 40 miljoen hebben voor een team zonder toekomstperspectief, en toen kon het team opeens worden opgeheven? Zomaar ruim 15 miljoen euro wegschrijven? Dat heb ik geen enkel investeringsmaatschappij c.q. private equity bedrijf zien doen.

De druk van Bernie op Marussia is pas daarna toegenomen, zelfs het contract met Pirelli moest Marussia zelf regelen [ipv dat de FOM dit deed]…

Het verklaart het uitblijven van een nieuwe Concorde Agreement met Marussia. Ecclestone vertrouwde aan The Telegraph toe: “We hebben nog geen nieuwe commerciële afspraken met Marussia omdat zij buiten de top tien zijn beland. We betalen de top tien, dat is wat we doen. Meer niet.

Dat tekent de sluwe Brit: hij zegt nooit iets zonder bedoeling.

Bernie Ecclestone heeft er immers nooit een geheim van gemaakt dat hij het liefst tien Grand Prix-teams ziet rondrijden. Thesan Capital betaalde 15 miljoen, zet voor de vorm het team te koop voor een totaal onrealistisch bedrag vlak voor de deadline voor de inschrijving van 2013, maar accepteert onder de tafel een bedrag van ca. 20 miljoen euro van de FOM c.q. Bernie Ecclestone? Het zou niet de erste keer zijn dat Bernie iemand of een partij geld biedt?

Dat er politiek spelletjes werden gespeeld in de Formule 1 was al bekend, maar dit is weer een nieuw niveau…

Afbeelding

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Author and Photographer for several websites with own blog (frankyreinphotography).

Plaats een reactie