Lexus, Honda, Porsche, Toyota en Mitsubishi zijn de vijf betrouwbaarste automerken van het moment. Dat blijkt volgens de Belgische website Autogids.be uit een groot Europees onderzoek onder 37.000 Europese automobilisten.

Onderzoek Test Aankoop

Het onafhankelijke Belgische Consumentenplatform Test Aankoop bestudeert al 40 jaar de betrouwbaarheid en storingsgevoeligheid van auto’s. In een grootscheepse enquête waarin 37.000 Europese automobilisten een groot aantal vragen over hun eigen auto moesten beantwoorden, bleek dat Lexus werd beoordeeld als betrouwbaarste automerk.

De tweede plaats wordt bezet door drie merken, die elk een score van 93 procent hebben behaald: Honda, Porsche en Toyota. Mitsubishi is derde met 92 procent.

Dergelijk onderzoeken dienen met enige scepsis te worden beoordeeld, want wie brandt zijn auto volledig af in een vraaggesprek? Tenzij het geld er met bakken uit vliegt.

Electroboogie

Uit de studie blijkt verder dat auto’s vandaag de dag vaker kampen met storingen dan vroeger en dat de problemen veel vaker elektronisch van aard zijn dan mechanisch. De top 3 van de problemen zijn: de boordelektronica (19 procent), de remmen (8 procent) en het motormanagementsysteem (8 procent).

Met de toenemende vraag/gebruik van infotainment in de auto, zullen in de -nabije- toekomst meer en meer auto’s stil komen te staan met elektrische problematiek. Terwijl de motor en versnellingsbak geen of nauwelijks kuren vertonen.

Hiermee gaat men terug naar de ‘donkere jaren 1970’, toen menig auto na een paar jaar al was afgeschreven. De geschiedenis lijkt zich te herhalen op een zeer negatieve manier.

Conclusie

Dat de meeste pechgevallen met de elektronica te maken hebben, verrast mij totaal niet. Ik was tien jaar eigenaar van een 1982 Volkswagen Golf I, waarover ik ooit nog een artikel aan zal wijden. Ben nu in rouw, zeg maar.

Die auto had nul elektronica buiten de ontsteking en de kachel. Ik weet nog heel goed dat mijn buurman de grootst mogelijk problemen had met zijn VW TDi (turbodiesel), die weer eens dienst weigerde. En dan kwam ik op hetzelfde moment naar buiten om naar mijn werk te gaan en startte die ‘ouwe bak’ gewoon in een keer. Nou ja, soms na een tweede poging..

Een aparte ontwikkeling, daar men tegenwoordig de mond vol heeft van duurzaamheid. Maar wie zegt dat een auto uit 2018 over 30 jaar nog rijdt? Misschien is er dan geen module of computer te vinden en gaat een mechanisch prima auto naar de sloop.

Een verkeerde ontwikkeling naar mijn mening…

 

 

Over frankyremtlaaaat

Crazy about cars en autosport. Author and Photographer for several websites with own blog (frankyreinphotography).

Plaats een reactie